شنبه، ۸ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 27 April , 2024

دو میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی با تولید پروبیوتیک‌های صنعت دام و طیور در کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:51379
چهارشنبه، ۲۵ بهمن، ۱۴۰۲ | 16:40

دو میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی با تولید پروبیوتیک‌های صنعت دام و طیور در کشور

محققان یک شرکت دانش‌بنیان با استفاده از یک سویه باکتریایی بومی موفق به تولید یک محصول پروبیوتیک مورد نیاز صنعت دام و طیور شدند که کشور را از واردات سالانه ۵۰۰ تا ۷۰۰ تن محصول خارجی بی نیاز می‌کند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، شرکت دانش‌بنیان فن‌آوری زیستی طبیعت‌‌گرا (بایوران) در سال ۱۳۷۹ با دانش کاملاً بومی با هدف احداث مدرن‌‏ترین کارخانه بیوتکنولوژی در کشور تأسیس و از ابتدای سال ۱۳۸۴ به بهره‌برداری رسید. این مجموعه با تکیه بر تیم متخصص و مجرب و با بهره‏‌گیری از دانش بومی، مطابق با جدیدترین روش‏‌های موجود در دنیا، اقدام به تولید طیفی از فرآورده‏‌های بیولوژیک سازگار با محیط زیست و سلامت انسان و سایر موجودات کرده و با ارائه راه‌‏حل‏‌های مناسب و کارآمد، چشم‌‏انداز خود را در جهت کاهش مصرف بی‏‌رویه مواد سنتتیک و شیمیایی در سیستم‌‏های کشاورزی، دامپروری، محیط زیست و انسانی ایجاد کرده است.

این شرکت دارای دو کارخانه تولیدی است و از سال ۱۳۸۳ تاکنون در حوزه های بیوتکنولوژی کشاورزی، پروبیوتیک های دامی و انسانی و مکمل‌ها واستارترهای لبنی و غذایی مشغول فعالیت است.

هایپرولایف از جدیدترین پروبیوتیک‌های تولید شده این شرکت است که دیروز در رویداد برترین‌های دانش‌بنیان کشاورزی رونمایی شد.

دکتر مرادی، مدیر عامل شرکت فناوری زیستی طبیعت گرا (بایوران) در خصوص عملکرد این محصول گفت: ما در سه حوزه فعالیت می کنیم؛ نخست پروبیوتیک های کشاورزی، دام و طیور و انسانی که پروبیوتیک های انسانی ما شامل دارو و غذا برخوردار است و در هر یک از این سه حوزه بیش از ۶۰ محصول دانش بنیان داریم.

وی ادامه داد: هایپرولایف یک پروبیوتیک مقاوم به حرارت است که برای اولین بار در کشور برای صنعت دام و طیور تولید شده است. هایپرولایف حاوی باکتری اسپوردار Bacillus subtilis با قابلیت تولید انواع آنزیم‌های گوارشی نظیر پروتئاز، آمیلاز، لیپاز و بتاگالاکتوزیداز است. با استفاده از این محصول، قابلیت هضم‌پذیری مواد غذایی در روده کوچک افزایش یافته و سبب کاهش ضریب تبدیل خوراک و افزایش راندمان تولید شده و از طریق حذف رقابتی در دستگاه گوارش، از رشد و تکثیر باکتریهای بیماری زا ممانعت به عمل می‌آورد.

مرادی در خصوص ظرفیت تولید محصول افزود: میزان نیاز کشور چیزی حدود ۵۰۰ تا ۷۰۰ تن و میزان فروش آن ۳۰۰ تا ۴۰۰ تن تا پایان ۱۴۰۳ ارزیابی شده است.

وی در خصوص مزیت این محصول نسبت به نمونه های مشابه خارجی خاطرنشان کرد: سویه ای که ما در محصولاتمان استفاده می کنیم، بومی و برآمده از ذخایر ژنتیکی کشور است. محصول خارجی مشابه، پروبیوتیک گالیبرو است که توانسته ایم با تولید هایپرولایف کاملا این نیاز را برطرف کنیم و حتی ظرفیت داریم چند برابر چیزی که تولید شده را به بازار وارد کنیم.

مدیر عامل شرکت طبیعت گرا در خصوص صرفه جویی ارزی این محصول افزود: تولید هایپرولایف چند اثر داشت و تنها تأثیرگذاری مالی و ارزی نیست تا پیش از بومی سازی این محصول، به دلیل گران بودن نمونه های مشابه خارجی خریدار چندانی نداشت و تنها چیزی حدود چهل تن واردات داشتیم، اما با بومی سازی این محصول امروز نیاز کشور در حوزه پروبیوتیک های دام و طیور، ۵۰۰ تن در سال است و در نتیجه استفاده آن، جامعه پروتئین و مرغ سالم تری را مصرف می کند. اما فارغ از اثرات کیفی تولید این محصول، می توان گفت بومی سازی این محصول، در سال حدود یک تا دو میلیون یورو از خروج ارز جلو گیری می‌کند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها