شنبه، ۸ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 27 April , 2024

بومی‌سازی داروی «انسداد ریوی مزمن» با راه‌اندازی پلتفرم تولید پودر خشک استنشاقی در کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:51375
چهارشنبه، ۲۵ بهمن، ۱۴۰۲ | 16:25

بومی‌سازی داروی «انسداد ریوی مزمن» با راه‌اندازی پلتفرم تولید پودر خشک استنشاقی در کشور

یک شرکت دانش بنیان برای نخستین بار موفق به تولید داروهای پودری استنشاقی (DPI) و بی‌نیازی بیماران ریوی از داروی خارجی با فناوری ایرانی شده است.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، دارورسانی به دستگاه تنفسی همواره جزو سرفصل‌های اصلی تحقیق و توسعه شرکت‌های نوآور دارویی بوده است. مهم‌ترین و جدیدترین دستاورد این تحقیقات، دستیابی شرکت‌های بزرگ دارویی به فرم جدیدی از داروها به نام «پودر خشک استنشاقی»  (DPI) شده است.

 اثربخشی این فرم از داروها منجر به ایجاد گستره مصرف قابل ‌توجه‌ای برای آن‌ها شده به نحوی که در حال ‌حاضر سهم عمده داروهای استنشاقی و توسعه مولکول‌های جدید دارویی در این حوزه به این فرم دارویی اختصاص دارد. با این حال به دلیل سطح فناوری بالا و پیچیدگی‌های فناورانه فرمولاسیون، نیاز کشور به با این حال به دلیل سطح فناوری بالا و پیچیدگی‌های فناورانه فرمولاسیون، نیاز کشور به طور کامل از طریق واردات تامین می‌شود.

 در راستای حل این معضل، شرکت دارویی نفس زیست فارمد با بهره‌گیری از متخصصین داخلی و به‌روزترین تجهیزات، موفق به راه‌اندازی پلتفرم تولید داروهای پودر خشک استنشاقی (DPI) شده است که این شرکت دانش‌بنیان را به عنوان یکی از اولین تولید‌کنندگان این فرم از داروها به بازار دارویی ایران معرفی کرده است.

مهدی روحی، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، اظهار کرد: انسداد ریوی مزمن (Chronic obstructive pulmonary disease) گروهی از بیماری های پیش رونده دستگاه تنفسی است که شایع ترین علت مرگ و معلولیت ناشی از بیماری های ریوی و چهارمین بیماری تهدید کننده حیات در جهان است. مرگ و میر و شیوع این بیماری سالانه در ایران و جهان در حال گسترش است.

وی دشواری تنفس را از علائم بیماری‌ انسدادی مزمن ریه برشمرد؛ افزود: علائم در ابتدای روند بیماری خفیف بوده و معمولاً‌ شامل سرفه‌های منقطع، تنگی نفس و خس خس سینه بوده به‌تدریج ترشح خلط در دستگاه تنفسی افزایش می یابد همچنین بعضی از بیماران ممکن است دچار افزایش شدت علایم تنفسی شده و تنفس برایشان دشوار شود. قرار گرفتن در معرض مواد محرک مانند دود سیگار و آلودگی هوا به مدت طولانی نیز می تواند باعث ایجاد انسداد ریوی مزمن(COPD ) شود.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان خاطر نشان کرد: در صورتی که اقدامی برای درمان COPD انجام نشود، ممکن است سرعت پیشرفت این بیماری افزایش پیدا کرده و به همراه آن، مشکلات قلبی و همچنین عفونت های تنفسی نیز بروز پیدا کنند و یا شدتشان بیشتر شود.
به گفته او، اهداف درمانی در بیماران مبتلا به COPDتخفیف علائم، جلوگیری از پیشرفت بیماری، بهبود کیفیت زندگی و حفظ جان بیماران است.

وی در ادامه تیوتروپیوم را یک عامل ضد موسکارینیک با اثر بلند مدت (LAMA) معرفی کرد و ادامه داد: تیوتروپیوم اغلب به عنوان یک ضد کولینرژیک در مجرای هـوایی شناخته می شود. این دارو اثرات فارماکولوژیک خود را از طریق مهار رسپتورهای M3 عضلات صاف اعمال میکند که منجر به باز شدن برونش ها می شود

روحی بیان کرد: این دارو برای کنترل و درمان بیماری‌های ریوی و تنگی نفس مثل بیماری مزمن انسداد ریه (COPD)  و آسم به کار می‌روند. مصرف کنندگان این داروها، جانبازان شیمیایی، بیماران تنگی نفس، آسم، افرادی در معرض مواد شیمیایی و ساکنین شهرهای با آلودگی بالا هستند. همچنین بسیاری از افراد سیگاری دچار بیماری مزمن انسداد ریه شده و به مصرف این دارو نیاز پیدا می‌کنند.

وی ضمن تاکید بر اینکه در گذشته این محصول به صورت ۱۰۰ درصد وارداتی بوده که توسط این شرکت تولید داخل شده است و باعث صرفه جویی ارزی حداقل ۱۰ میلیون دلار در سال می‌شود، افزود: قیمت محصول در مقایسه با برند جهانی کاهش ۷۵درصدی دارد که باعث کاهش هزینه پرداختی از طرف بیمار می‌شود و به علت پوشش کامل قیمت توسط بیمه ها پرداختی نهایی از سمت بیمار بسیار ناچیز می شود.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان در پایان خاطرنشان کرد: مذاکرات صادراتی جدی با تجار و بازرگانان و همچنین مراکز درمانی و بهداشتی کشورهای منطقه انجام شده و در حال پیگیری است.

#۲۰

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها