شنبه، ۸ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 27 April , 2024

دستاورد محققان ایرانی در راستای توسعه روش های درمانی «آرتریت روماتوئید»

نسخه قابل پرینت
کد خبر:51350
سه شنبه، ۲۴ بهمن، ۱۴۰۲ | 12:32

دستاورد محققان ایرانی در راستای توسعه روش های درمانی «آرتریت روماتوئید»

محققان پژوهشگاه رویان با ارزیابی بالینی القای آرتریت ناشی از کلاژن در موش‌های صحرایی ماده لوئی به مدلی مناسب برای توسعه داروها و روش های جدید درمانی دست یافتند.
به گزارش دیده‌بان علم ایران، آرتریت روماتوئید یک بیماری خود ایمنی است که در ابتدا مفاصل را تحت تأثیر قرار می‌دهد. علت این بیماری هنوز به درستی شناخته نشده است و نزدیک به یک درصد جمعیت بالغ جهان به آن مبتلا هستند. آرتریت ناشی از کلاژن یکی از انواع شناخته شده آرتریت روماتوئید محسوب می‌شود.
برای بررسی و پژوهش پیرامون یک بیماری، داشتن ابزار و مدل مناسب ضروری است. با هدف ارائه روشی مناسب برای تولید مدل حیوانی آرتریت ناشی از کلاژن دکتر محمد رضا باغبان اسلامی نژاد، دکتر سیده نفیسه حسنی، دکتر مهناز بابا احمدی، نیما مکوند قلی‌پور و همکارانشان در پژوهشگاه رویان از تزریق درون پوستی امولسیون کلاژن نوع دو در ادجوانت ناقص فروند استفاده کردند. سپس، با روش‌های از روش‌های بالینی و آزمایشگاهی به بررسی دقیق بروز و افزایش علائم آرتریت در حیوانات مورد آزمایش پرداختند.

نتایج این پژوهش که در نشریه بین المللی یاخته (lCell Journa) منتشر شده است، نشان داد القای بیماری با این روش در حیوانات مدل منجر به کاهش وزن، افزایش نشانه‌های آرتریت و افزایش ضخامت پنجه‌ها می‌شود. همچنین سطح سیتوکین ها، اینترلوکین‌ها و فاکتورهای نکروتیک مرتبط با بیماری در خون حیوانات مدل به میزان قابل توجهی افزایش یافته بود. 
بررسی‌های رادیوگرافیک پنجه‌های عقبی تورم بافت نرم، فرسایش استخوان و تشکیل استئوفیت را در موش‌های مورد تزریق نشان داد. همچنین بررسی‌های بافت‌شناسی پنجه‌های عقبی حیوانات مورد آزمایش، هیپرپلازی سینوویال و تخریب استخوان و غضروف را نشان دادند.
انتهای پیام

مطالب مرتبط

تولید محلول نگهداری بافت پیوندی برای نخستین بار در ایران

شناسایی سه مورد ژن معیوب در زنان نابارور مبتلا به توقف بلوغ تخمک و توقف کلیواژ

بررسی اپیدمیولوژی اثر عوامل مختلف روی قطعه‌قطعه شدن DNA اسپرم مردان نابارور

یافته های محققان ایرانی درباره اختلال شناختی شایع در مبتلایان به ام اس

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها