یکشنبه، ۱۶ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Sunday, 5 May , 2024

ماهواره «ثریا» با موفقیت به مدار ۷۵۰ کیلومتری زمین پرتاب شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:51246
شنبه، ۳۰ دی، ۱۴۰۲ | 12:03

ماهواره «ثریا» با موفقیت به مدار ۷۵۰ کیلومتری زمین پرتاب شد

ماهواره «ثریا» از سری ماهواره‌های تحقیقاتی SRI ساخت پژوهشگاه فضایی ایران با ماهواره بر «قائم ۱۰۰» با موفقیت در مدار ۷۵۰ کیلومتری قرار گرفت.

به گزارش دیده‌بان علم ایران،‌ ماهواره «ثریا» سازمان فضایی ایران با ماهواره بر سوخت جامد سه مرحله‌ای قائم ۱۰۰ نیروی هوافضای سپاه با موفقیت به فضا پرتاب شد.

پرتاب زیرمداری ماهواره‌بر قائم ۱۰۰ نیروی هوافضای سپاه آبان ماه سال گذشته با موفقیت انجام شد. آزمایش پروازی این ماهواره‌بر با موتور سوخت جامد مرحله اول رافع با موفقیت انجام شد. قائم ۱۰۰ اولین ماهواره‌بر سه مرحله‌‌ای سوخت جامد ساخت کشور است که توسط نیروی هوافضای سپاه ساخته شده است.

ماهواره‌بر سوخت جامد قائم ۱۰۰ قابلیت حمل اجرامی به بزرگی کمتر ۱۰۰ کیلوگرم در مدار حدود ۵۰۰ کیلومتر را داراست که در سومین پرتاب آزمایشی خود با ثبت رکورد جدیدی در پرتاب‌های بومی، توانست با موفقیت ماهواره ثریا با جرم حدود ۵۰ کیلوگرم را در مدار ۷۵۰ کیلومتر دایروی قرار دهد.

بر اساس داده‌های دریافتی از این ماهواره، عملیات تزریق در مدار به خوبی و با دقت انجام شده است.

با پرتاب ماهواره تحقیقاتی ثریا، بسیاری از زیرسیستم‌های توسعه یافته شده توسط پژوهشگاه فضایی ایران نیز در شرایط تست مداری قرار میگیرند و راه برای توسعه سریع صنعت فضایی بومی ایران هموارتر می‌شود، ضمن اینکه این پرتاب قدمی مهم در راستای افزایش توانمندی تزریق ماهواره در مدارهای بالاتر محسوب می‌شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها