دوشنبه، ۱۰ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Monday, 29 April , 2024

بارگذاری ۳۰۳۰ محصول فناورانه پارک‌ها در سامانه فروش الکترونیکی«جان»

نسخه قابل پرینت
کد خبر:51216
شنبه، ۲۳ دی، ۱۴۰۲ | 16:23

بارگذاری ۳۰۳۰ محصول فناورانه پارک‌ها در سامانه فروش الکترونیکی«جان»

مدیرکل دفتر پشتیبانی امور فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سامانه «جان» (جریان اقتصاد نوین) وزارت علوم را فروشگاهی الکترونیکی برای محصولات فناورانه شرکت‌های مستقر در پارک‌های علم و فناوری معرفی کرد و گفت: تاکنون در این سامانه ۳۰۳۰ محصول از سوی هزار و ۴۵۲ شرکت بارگذاری شده که سه پارک علم و فناوری البرز، مرکزی و فارس در رتبه‌های اول تا سوم عملکرد در دی ماه جاری قرار گرفتند.

 علیرضا زراسوندی گفت: سامانه جریان اقتصاد نوین با هدف ایجاد بازار برای محصولات تجاری قیمت گذاری شده شرکت‌های فناور مستقر در پارک‌های علم و فناوری کشور، از سوی معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و هاب بین‌المللی فناوری و نوآوری ایران به میزبانی اداره فناوری و نوآوری پارک علم و فناوری بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران طراحی و راه‌اندازی شده است.

وی در گفت‌و‌گو با ایسنا اضافه کرد: در این سامانه محصولات معرفی شده شرکت‌های فناور با نظارت عالیه پارک های علم و فناوری کشور احصا و ممیزی می‌شوند و در این فروشگاه الکترونی در معرض فروش قرار می‌گیرند. این سامانه درگاه پرداخت و زیر سامانه حمل و نقل هوشمند دارد و تسهیلات خرید اقساطی برای مشتریان و قابلیت سفارسی‌سازی محصولات پیش‌بینی شده است.

مدیر کل دفتر پشیبانی امور فناوری و نوآوری وزارت علوم با اشاره به راه‌اندازی سامانه «جان»(جریان اقتصاد نوین) اظهار کرد: این سامانه اهدافی چون ایجاد بازار الکترونیکی برای محصولات فناورانه پارک‌های علم و فناوری، ایجاد پایگاه داده قابل اتکا در معرفی محصولات به بازارهای الکترونیکی، ایجاد بستر همکاری پارک‌های کشور در توسعه محصولات فناورانه، ایجاد زمینه شناسایی محصولات دارای آمادگی صادراتی مناسب و استفاده از محصولات مورد تایید پارک‌های علم وفناوری کشور در فرآیند «توانیران» را دنبال می‌کند.

زراسوندی به بیان نحوه بهره‌برداری از این سامانه اشاره کرد و یادآور شد: تمامی واحدهای فناور دارای کالا یا خدمت قابل تبادل به عنوان یک کالا و یا خدمت تجاری قیمت گذاری شده می‌توانند محصولات خود را در این سامانه بارگذاری کنند که این بهره‌برداران شامل شرکت‌های دارای صلاحیت و ارتباط مؤثر با مجموعه‌های موفق فروش و بازاریابی دیجیتال کشور می‌شود.

مدیرکل دفتر پشتیبانی امور فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، با اشاره به عضویت پارک‌های علم و فناوری در این سامانه، اظهار کرد: تا ۱۲ دی ماه جاری تعداد پارک‌های علم و فناوری حاضر در سامانه «جان» به ۴۶ پارک رسیده است که این تعداد پارک فناوری عضو، ۲۸۳۰ محصول را در این سامانه بارگذاری کردند. این تعداد محصول به جز محصولات ثبت شده از سوی پارک فناوری بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران است.

وی تعداد شرکت فروشنده ثبت شده در این سامانه توسط پارک علم و فناوری بین‌المللی جمهوری اسلامی را ۱۳۲ شرکت عنوان کرد و یادآور شد: این پارک فناوری ۲۰۰ محصول را در سامانه بارگذاری کرده است. تعداد کل شرکت‌های فروشنده محصول در سامانه ۱۴۵۲ مورد و تعداد کل محصولات بارگذاری شده در این سامانه ۳۰۳۰ مورد است.

وی نسبت فروشنده به شرکت را ۲.۰۸ درصد و تعداد پارک‌های فاقد محصول ثبت شده را ۹ پارک عنوان کرد.

زراسوندی «تعداد شرکت جذب شده در سامانه»، «تعداد شرکت جذب شده در سامانه و نسبت محصول به شرکت در هر پارک» و «نسبت تعداد محصول ثبت شده پارک به تعداد بالقوه اعلام شده نماینده پارک» را از شاخص‌های سه گانه رتبه‌بندی و امتیازدهی به عملکرد پارک‌های فناوری در سامانه «جان» ذکر کرد.

به گفته وی، ۲۰ پارک علم و فناوری فعال در سامانه «جان» در آبان ماه سال جاری به این شرح است:

ردیف پارک تعداد فروشنده
۱ البرز ۶۰
۲ گیلان ۴۸
۳ زنجان ۳۴
۴ یزد ۳۱
۵ خوزستان ۲۵
۶ قم ۲۴
۷ دانشگاه سمنان ۱۹
۸ های تک کرمان ۱۸
۹ زیست فناوری قشم ۱۶
۱۰ خراسان جنوبی ۱۷
۱۱ مرکزی ۱۳
۱۲ کردستان ۱۱
۱۳ سمنان ۱۰
۱۴ دانشگاه شهید بهشتی ۷
۱۵ همدان ۷
۱۶ آذربایجان شرقی ۶
۱۷ آذربایجان غربی ۴
۱۸ کرمان ۳
۱۹ علوم پایه زنجان ۳
۲۰ سیستان و بلوچستان ۲

 

این مقام مسؤول با بیان اینکه در این رتبه‌بندی پارک علم و فناوری بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران با ۱۳۲ فروشنده وارد نشده است، گفت: نتایج رتبه‌بندی پارک‌های فناور عضو سامانه «جان» در ۲۰ آذرماه جاری بر اساس تعداد محصول به این شرح است:

ردیف پارک تعداد محصول
۱ های تک کرمان ۱۹۷
۲ فارس ۱۸۶
۳ گیلان ۱۳۸
۴ یزد ۱۳۲
۵ البرز ۱۰۸
۶ زنجان ۹۸
۷ دانشگاه سمنان ۸۰
۸ مرکزی ۷۵
۹ قزوین ۶۸
۱۰ دانشگاه کاشان ۵۳
۱۱ خوزستان ۴۹
۱۲ سمنان ۴۷
۱۳ لرستان ۴۶
۱۴ قم ۴۳
۱۵ کردستان ۴۰
۱۶ گلستان ۳۸
۱۷ آذربایجان شرقی ۳۵
۱۸ هرمزگان ۳۲
۱۹ آذربایجان غربی ۲۹
۲۰ دانشگاه شریف ۲۵

به گفته وی، پارک علم و فناوری بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران با ۱۳۲ فروشنده و ۲۰۰ محصول در این رتبه‌بندی وارد نشده است.

مدیرکل دفتر پشتیبانی امور فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به نحوه خوشه‌بندی پارک‌های علم و فناوری در سامانه «جان»، خاطر نشان کرد: خوشه‌بندی پارک‌ها بر اساس اطلاعات اظهار شده پارک‌های علم و فناوری کشور انجام شده است و بر این اساس این خوشه‌بندی به این شرح است:

* خوشه A: پارک‌های با قابلیت ثبت ۱۴۰ -۱۶۰ محصول در سامانه «جان»
* خوشه B: پارک‌های با قابلیت ثبت ۸۵-۱۰۰ محصول در سامانه «جان»
* خوشه C: پارک‌های با قابلیت ثبت ۶۰ -۸۰ محصول در سامانه «جان»
* خوشه D: پارک‌های با قابلیت ثبت ۴۰-۵۰ محصول در سامانه «جان»
* خوشه E: پارک‌های با قابلیت ثبت ۲۰ محصول در سامانه «جان».

وی ۲۰ پارک علم و فناوری برتر کشور را در سامانه «جان» در ۱۰ دی‌ماه ۱۴۰۲ بر اساس امتیاز عملکرد به این ترتیب اعلام کرد:

ردیف پارک امتیازعملکرد
۱ البرز ۲۵۸.۱۲۵
۲ مرکزی ۱۷۲.۸۵۷
۳ فارس ۱۶۵.۶۲۵
۴ دانشگاه کاشان ۱۶۲.۵
۵ کهگیلویه و بویراحمد ۱۴۷.۵
۶ های تک کرمان ۱۴۴.۳۷۵
۷ دانشگاه سمنان ۱۳۸.۳۳۳
۸ گیلان ۱۲۳.۷۵
۹ آذربایجان غربی ۱۱۸
۱۰ قم ۱۰۵
۱۱ گلستان ۱۰۴
۱۲ قزوین ۹۶.۲۵
۱۳ کردستان ۹۰
۱۴ جهاددانشگاه کرمانشاه ۸۸
۱۵ زنجان ۸۵
۱۶ ایلام ۸۰
۱۷ سمنان ۷۸.۷۵
۱۸ خراسان شمالی ۷۰
۱۹ چهارمحال و بختیاری ۶۶.۶۶۶
۲۰ یزد ۶۶.۲۵

زراسوندی تاکید کرد: سامانه «جان» امکاناتی چون سامانه فروش برای شرکت‌هایی که محصولات فیزیکی دارند، بهره‌مندی شرکت‌های خدماتی از اطلاع‌رسانی به مخاطبان، امکان فروش محصولات نرم‌افزاری در سامانه، ارائه بستر مناسب و حرفه‌ای به شرکت‌های فاقد زیر ساخت و قابلیت درخواست سفارشی سازی محصولات فناورانه را برای شرکت‌ها فراهم می‌کند.

مدیرکل امور پشتیبانی فناوری وزارت علوم، تولید، تولید بر اساس اعلام نیاز خریداران، امکان فروش محصولات بر اساس درخواست مشتری و ایجاد امنیت در فرآیند خرید و فروش را از دیگر امکانات ایجاد شده توسط سامانه «جان» عنوان کرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها