دوشنبه، ۱۰ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Monday, 29 April , 2024

درگذشت استاد پیشکسوت مهندسی پلیمر

نسخه قابل پرینت
کد خبر:51209
شنبه، ۲۳ دی، ۱۴۰۲ | 16:10

درگذشت استاد پیشکسوت مهندسی پلیمر

علی اصغر کتباب از استادان پیشکسوت دانشکده مهندسی پلیمر دانشگاه صنعتی امیرکبیر درگذشت.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، مرحوم کتباب از اساتید پیشکسوت دانشکده مهندسی پلیمر دانشگاه صنعتی امیرکبیر ۲۶ تیر ۱۳۳۰ در شیراز چشم به جهان گشوده و مدرک کارشناسی خود را در رشته شیمی از دانشگاه شیراز کسب کرده بود. وی سپس با بورسیه وزارت علوم راهی انگلستان شده و دوره کارشناسی ارشد و دکتری را در دانشگاه استون بیرمنگام در رشته شیمی فیزیک پلیمرها گذرانده و از سال ۵۹ پس از بازگشت به ایران در صنعت تایر مشغول به فعالیت شده و مدیر کامپاندینگ و R&D کارخانه ایران تایر بود.

کتباب در سال ۱۳۶۱ به عنوان هیئت علمی به استخدام دانشگاه صنعتی امیرکبیر درآمد و در دانشکده مهندسی شیمی مشغول به فعالیت شد. وی با تلاش فراوان توانست کارگاه مهندسی لاستیک و مهندسی پلاستیک را ایجاد کرده و گرایش مهندسی پلیمر را راه‌اندازی کند.

همچنین وی رشته مهندسی پلیمر را در دانشگاه آزاد (واحد علوم و تحقیقات) راه اندازی و ۱۳ سال در آن واحد مشغول به تدریس و پژوهش بود. از دروس ارائه شده توسط مرحوم کتباب می توان به مهندسی الاستومر در مقطع کارشناسی و تعیین خواص، مشخصات و کاربرد مواد نانوپلیمری، روشهای نوین آنالیز پلیمرها و هویت شناسی پیشرفته پلیمرها در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری نام برد.

کتباب سه کتاب در زمینه لاستیک ها با عناوین علوم و مهندسی لاستیک ها و Elastomeric nanocomposite foams، پلیمرهای دارای حافظه شکلی ( اصول، دستاوردها و کاربردها) به چاپ رساند.

زنده یاد کتباب ۱۰۹ دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری راهنمایی و هدایت کرد و از اولین دانشجوهای ایشان در مقطع دکتری می‌توان از حمید میرزاده و  فاطمه گوهرپی از اساتید فعلی دانشکده مهندسی پلیمر و رنگ این دانشگاه را نام برد.

دیده‌بان علم ایران هم درگذشت این استاد فقید را به خانواده و شاگردان ایشان و جامعه علمی و دانشگاهی تسلیت می‌گوید.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها