شنبه، ۸ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 27 April , 2024

گزارش مشاهده تصادفی عارضه بسیار نادر «جنین سنگی» در زن ۵۲ ساله ایرانی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:50824
شنبه، ۱۸ شهریور، ۱۴۰۲ | 10:50

گزارش مشاهده تصادفی عارضه بسیار نادر «جنین سنگی» در زن ۵۲ ساله ایرانی

در پی مشاهده تصادفی یک مورد جنین سنگی (لیتوپدیون) در یک خانم ۵۲ ساله ایرانی، گزارش این مورد که از عوارض بسیار نادر بارداری های خارج رحمی است طی مقاله ای در مجله Radiology Case Reports منتشر شد.

به گزارش دیده بان علم ایران به نقل از ایسنا، «لیتوپدیون» یا جنین سنگی یکی از عوارض بسیار نادر حاملگی‌های خارج رحمی است که به صورت توده کلسیفیه در قسمتی از حفره شکم یا لگن ظاهر می‌شود. کلسیمی شدن یا کلسیفیکاسیون رسوب کلسیم در بافتی از بدن است.

در لیتوپدیون یا جنین سنگی پس از لقاح، جنین خارج از رحم تشکیل می‌شود ولی به دلیل این‌که شرایط برای رشد آن مناسب نیست، پس از مدتی رشد متوقف می‌شود و شروع به کلسیمی شدن می‌کند. معمولاً فرد از وجود جنین سنگی در بدن خود مطلع نمی‌شود و سال‌ها بعد به صورت اتفاقی وجود آن مشخص می‌شود.

این یک پدیده نادر است که در ۱.۵ تا ۲ درصد از حاملگی‌های خارج از رحم ودر  ۰.۰۰۵۴ درصد از تمام حاملگی‌ها رخ می‌دهد.

اخیراً به صورت اتفاقی یک جنین سنگی از بدن یک زن ۵۲ ساله در ایران خارج شده و گزارش این اتفاق در مجله «Radiology Case Reports» منتشر شده است.

دکتر سهیل میرزایی، پژوهشگر گروه تشریح دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس و عضو گروه رادیولوژی بیمارستان شهید ستاری قرچک در مورد لیتوپدیون یا جنین سنگی گفت: در حاملگی‌های خارج از رحمی، جنین به دلیل این‌که در محلی خارج از رحم قرار گرفته و شرایط مناسبی ندارد، نمی‌تواند به خوبی رشد کند. به همین دلیل تا حدی رشد آن ادامه می‌یابد و سپس رشدش متوقف می‌شود به همین دلیل بدن آن را به عنوان یک جسم خارجی تلقی می‌کند، سیستم ایمنی بدن آن را به عنوان یک جسم خارجی می‌شناسد و آن را کلسیفیه می‌کند.

وی ادامه داد: جنین که کلسیمی شده، یک حالت مومیایی پیدا می کند و ممکن است سالیان سال بدون این‌که مادر متوجه شود و علامت خاصی را نشان دهد در بدن او باقی بماند. این عارضه ممکن است به صورت تصادفی و یا گاهی به واسطه دردی که تصور شود درد گوارشی است، شناسایی شود.

عضو گروه رادیولوژی بیمارستان شهید ستاری قرچک در مورد خارج کردن جنین سنگی از یک خانم ۵۲ ساله در ایران توضیح داد: در این مورد که اخیراً گزارش شده است، یک بیمار ۵۲ ساله به دنبال تصادف، به اورژانس مراجعه می‌کند. با یک عکس ساده لگن پزشکان متوجه وجود یک توده در بدن فرد می‌شوند و توده از طریق جراحی از بدن فرد خارج می‌شود. بر اساس بررسی‌های انجام‌شده، مشخص می‌شود که این توده «لیتوپدیون» یا جنین سنگی است.

وی در مورد تخمین زمانی که این فرد جنین را حمل می‌کرده گفت: این زمان را به طور دقیق نمی‌توان برآورد کرد ولی با توجه به شرایط بیمار ممکن است او حداقل ۱۰ سال جنین سنگی را در بدن خود حمل کرده باشد.

میرزایی با بیان این‌که این فرد هیچ عوارضی نداشته است، گفت: برخی بیماران به مرور زمان ممکن است دچار دل‌درد، دردهای مشکوک به بیماری‌های گوارشی و درد زیر شکم و … شوند ولی معمولاً این موارد به صورت تصادفی شناسایی می‌شوند.

وی در مورد موارد ثبت‌شده لیتوپدیون در دنیا گفت: تا کنون ۳۳۰ مورد در سراسر دنیا در متون علمی گزارش شده است و اولین مورد گزارش‌شده مربوط به یک زن فرانسوی در سال ۱۵۸۲ بوده است.

پژوهشگر گروه تشریح دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس با بیان این‌که تا کنون در ایران موردی از لیتوپدیون گزارش نشده بود، عنوان کرد: ما در پایگاه‌های اطلاعاتی علمی بررسی زیادی کردیم و منابع مختلف را بررسی کردیم و موردی در ایران گزارش نشده است. به‌ویژه از سال ۲۰۰۰ به بعد که مقالات در دسترس هستند، موردی از لیتوپدیون در ایران گزارش نشده است.

وی خاطر نشان کرد: تنها یک گزارش در سال ۱۹۹۶ توسط پژوهشگران ایرانی منتشر شده است که البته در این گزارش عنوان نشده که بیمار در ایران بوده است یا خیر.

این گزارش موردی با عنوان «Lithopedion – a rare complication of ectopic pregnancy: A case report» در مجله Radiology Case Reports منتشر شده و در تهیه آن سهیل میرزایی، سارا عرب بافرانی، مریم خوش‌خلق سیما و رکسانا رحمتیان مشارکت داشتند.

A pelvic CT scan shows a calcified mass in the pelvic cavity. In these images, the ribs, vertebral column, humerus, and skull are defined to some extent. Bone window of CT-scan, Axial (aA) Coronal (bB) Sagittal (cC) Bone three-dimensional reconstruction (dD)

انتهای پیام

مطالب مرتبط

ساخت سامانه‌ خورشیدی هوای گرم برای جلوگیری از سرمازدگی درختان

تشخیص زودهنگام سرطان پستان با بیوسنسور الکتروشیمیایی محققان ایرانی

شناسایی محل آلودگی در شبکه آبرسانی شهری با استفاده از سنسورهای متحرک

موفقیت محققان ایرانی در ساخت چیپ میکروسیال با قابلیت شناسایی خصوصیات تخمک های نابالغ

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها