سه شنبه، ۱۸ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Tuesday, 7 May , 2024

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی: نقش رسانه‌ در ترویج گفتمان نوآوری بسیار جدی است

نسخه قابل پرینت
کد خبر:50775
دوشنبه، ۱۶ مرداد، ۱۴۰۲ | 18:32

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی: نقش رسانه‌ در ترویج گفتمان نوآوری بسیار جدی است

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی، نقش رسانه‌ در ترویج گفتمان نوآوری را بسیار جدی توصیف کرد و گفت: رسانه‌ها و خبرنگاران می‌توانند در بازشناسی خلاء‌ها و چالش‌‌هایی که در حوزه تامین مالی حوزه فناوری و توسعه زیست‌بوم نوآوری در کشور وجود دارد نقش موثری ایفا کنند.

به گزارش دیده بان علم ایران دکتر محمدصادق خیاطیان، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در آستانه روز خبرنگار طی نشستی صمیمی با جمعی از خبرنگاران فعال در حوزه‌ علم و فناوری و همچنین مدیران رسانه‌ها دیدار و گفتگو کرد.

وی در این برنامه ضمن تبریک روز خبرنگار به اصحاب رسانه اظهار امیدواری کرد که فعالیتی که در این جایگاه مقدس و در عین حال خطیر انجام می‌شود منجر به افزایش آگاهی‌ها و نشر گفتارهای سازنده در کشور شود.

وی افزود: باید خوشحالی خود را از این نکته ابراز کنم که زیست‌بوم نوآوری به بلوغی رسیده است که راحت می‌توانیم خلاءهای آن را شناسایی و نواقصشان را بیان کنیم.

خیاطیان افزود: پیش از این فعالان نوآوری در بخش‌های مختلف کشور همت خود را صرف می‌کردند که امکانی پدید آید تا بتوان از تولید یک محصول دانش‌بنیان خرد و یا عرضه آن حمایت به عمل آید اما امروز این زیست‌بوم به جایی رسیده که در کشور صحبت از اقتصاد دانش‌بنیان و افزایش سهم این اقتصاد از تولید ناخالص داخلی کشور به میان‌ می‌آید.

امروز فرهنگ کشور در حال تغییر از نگاه به خارج و واردات، به سمت بهرهمندی از توان داخل است

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به اینکه امروز اقتصاد زیست بوم نوآوری کشور بزرگ شده است، گفت: پیش‌تر نگاه‌ها به این بخش حمایتی بود اما امروز مسئله رفع چالش‌های کشور با استفاده از ظرفیت‌ شرکت‌های دانش‌بنیان مطرح است. امروز فرهنگ کشور در حال تغییر از نگاه به خارج و واردات، به سمت بهره‎مندی از توان داخل است و در بسیاری از بخش‌ها نیز این تغییر اتفاق افتاده اما هنوز تا نقطه مطلوب فاصله داریم و هنوز بخش‌هایی هستند که نسبت به استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور مقاومت می‌کنند.

وی اظهار کرد: کسانی که در طرف عرضه نوآوری ایستاده‌اند نخبگانی هستند که کشور سعی در حمایت از آن‌ها داشته و این نخبگان نیز با تمام مشکلات و از سوی دیگر جاذبه‌ و کشش اقتصادی در کشورهای خارجی، تصمیم گرفته‌اند در ایران بمانند و در رفع نیازهای کشور فعالیت کنند.

خیاطیان تصریح کرد: چنین مسئله‌ای مسئولیت ما را سنگین‌تر می‌کند که همت خود را بیشتر صرف صیانت از حقوق شرکت‌های دانش‌بنیان کنیم. تلاش ما در صندوق نوآوری این است که به شکلی حرکت کنیم که شرکت‌های دانش‌بنیان هیچ دغدغه‌ای جز توسعه فناوری و محصولات خود نداشته باشند.

رسانه‌ها می‌توانند در بازشناسی خلاء‌ها و چالش‌‌های حوزه نوآوری نقشی موثری ایفا کنند

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در ادامه با تاکید بر اینکه رسانه‌ها و خبرنگاران می‌توانند در بازشناسی خلاء‌ها و چالش‌‌هایی که در حوزه تامین مالی حوزه فناوری و توسعه زیست‌بوم نوآوری در کشور وجود دارد نقش موثری ایفا کنند، گفت: امروز باید بر این نکته تاکید کرد که رسانه‌ها وزنه مهمی در کمک به بلوغ اکوسیستم نوآوری کشور بشمار می‌آیند و با تلاشی مجدانه سبب شدند فرهنگ‌سازی نگاه به ظرفیت نظام علمی و فناوری کشور، قوت گیرد.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی نقش رسانه‌ در ترویج گفتمان نوآوری را بسیار جدی توصیف کرد و افزود: تلاش ما در صندوق نوآوری این است که دسترسی شرکت‌ها را به منابع مالی تسهیل کنیم. در این راستا، چه در مسئله اطلاع‌رسانی و چه در حوزه انتقادات و بیان ‌چالش‌ها از رسانه‌ها کمک می‌طلبیم که نقش‌آفرینی کنند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: صندوق نوآوری در حوزه دسترسی رسانه‌ها به آمار حوزه فناوری برنامه‌ریزی جدی خواهد کرد. سعی ما این است که اشکال متنوعی از دسترسی را بر اساس نیازهای متفاوت رسانه‌ها به آمار و اطلاعات طراحی کنیم.

خیاطیان در پایان با اشاره به اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان‌ می‌توانند به نفوذ فناوری در رسانه‌ها کمک شایانی کنند، گفت: نمایشگاهی که امروز در حاشیه رویداد ارائه دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و خلاق در حوزه رسانه و روابط عمومی در محل صندوق نوآوری برپا شده، آغاز رویکردی است که به رسانه‌ها نشان دهیم چه فناوری‌هایی در کشور وجود دارد که می‌تواند در پیشبرد اهداف رسانه‌ای به آنها کمک کند.

در این نشست همچنین خبرنگاران در گفت‌وگویی صمیمانه با رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی به طرح مسائل و نقطه نظرات خود در حوزه زیست‌بوم نوآوری کشور پرداختند.

انتهای پیام

 

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها