دوشنبه، ۱۰ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Monday, 29 April , 2024

افتتاح نخستین کارخانه نوآوری دارویی کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:50756
شنبه، ۱۴ مرداد، ۱۴۰۲ | 15:16

افتتاح نخستین کارخانه نوآوری دارویی کشور

با هدف حل مسایل و پاسخ‌گویی به نیازهای فناورانه و نوآوری صنعت دارو، نخستین کارخانه نوآوری دارویی کشور در تبریز افتتاح شد.

به گزارش دیده بان علم ایران، مراسم افتتاح این کارخانه نوآوری روز شنبه با حضور روح الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری برگزار شد.
در این کارخانه نوآوری، هسته‌های فناور و مساله‌محور بر مدار دانشجویان نخبه دانشگاه‌ها شکل می‌گیرد و با راهبری استادان و متخصصان، به حل مسایل صنایع می‌پردازد.پاسخ‌ به نیازها در قالب یک پروپوزال توسط هسته‌های نوآور ارایه می‌شود و اجرای این طرح‌ها، طی یک فرآیند ۹ ماه پیگیری و به محصول دارویی تبدیل می شود.
این کارخانه نوآوری زیر نظر دانشگاه پارک علم و فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی تبریز در محل یک کارخانه متروکه تولید شربت های دارویی در مساحت ۴۵۰۰ متر مربع به بهره برداری رسیده است. با حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری و دانشگاه علوم پزشکی تبریز، شرکت های بزرگ دارویی کشور دفاتر توسعه فناوری خود را در این کارخانه نوآوری مستقر کردند تا از مسیر توسعه فناوری توسط هسته های نوآور و فناور،‌به مسایل این صنعت پاسخ بگویند.
در دانشگاه علوم پزشکی و پارک علم و فناوری سلامت تبریز، ۸۷ شرکت فعالیت دارند که ۳۷ شرکت دانش بنیان هستند و ۱۳ شرکت جزو شرکت های تولیدکننده دارویی به شمار می‌روند.
با فعالیت کارخانه نوآوری دارویی کشور زمینه حل مسایل و پاسخ به  نیازهای صنعت داروی تمام کشور با احصاء نیازها و سپس شکل گیری هسته‌های نوآور و مساله محور فراهم خواهد شد. این محصولات یا توسط کارخانه یا توسط شرکت دارویی در قالب قرارداد خواهد شد.
در کارخانه نوآوری دارویی تبریز،  چهار شرکت بزرگ دارویی زهراوی، قاضی، مفید دارو دانا واحدهای توسعه فناوری خود را مستقر کرده اند تا به کمک تیم‌های فناور و نوآور، به مسائل خود پاسخ بگویند.از تولیدات فناورانه واحدهای نوآور مستقر در این کارخانه نوآوری می‌توان بهتولید ظروف کشت سلول و بافت میز تشریح و آناتومی مجازی،  خنک‌سازها، اسفنج‌های همواستات قابل جذب جهت بندآوری سریع خون اشاره کرد.
در قالب این کارخانه نوآوری، ۱۶ مگاپروژه به ارزش تقریبی حدود ۱۸ میلیارد تومان تعریف شده که پنج پروژه به مرحله انعقاد قرارداد رسیده است.
انتهای پیام

مطالب مرتبط

مرکز نوآوری دیجی کالا در کارخانه نوآوری تهران راه اندازی شد

نخستین کارخانه نوآوری کشور افتتاح می شود

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها