شنبه، ۸ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 27 April , 2024

تازه ترین پرده از ۱۴ سال وعده سازمان پژوهش ها: ساخت ماهواره «آیات» نیازمند دو میلیون دلار اعتبار است

نسخه قابل پرینت
کد خبر:50673
یکشنبه، ۱۸ تیر، ۱۴۰۲ | 15:13

تازه ترین پرده از ۱۴ سال وعده سازمان پژوهش ها: ساخت ماهواره «آیات» نیازمند دو میلیون دلار اعتبار است

رییس سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران در خصوص آخرین وضعیت پروژه ماهواره «آیات» که از اواخر دهه ۱۳۸۰ بارها روسای این سازمان به عنوان یکی از مهمترین برنامه های سازمان وعده ساخت این ماهواره را مطرح کرده اند گفت: فاز ساخت ماهواره «آیات» نیاز به دو میلیون دلار (۱۰۰ میلیارد تومان) اعتبار ارزی دارد که در صورت تامین این سرمایه می‌توانیم پروژه را به خوبی پیش ببریم.

به گزارش دیده بان علم ایران، حسن زمانیان در نشست خبری روز یکشنبه ۱۸ تیرماه با اشاره به ایجاد توانمندی ساخت ماهواره در این سازمان با اجرای پروژه مصباح، گفت: زیرساخت ماهواره آیات با اجرای ۱۳ زیرپروژه در حال اجراست و بعد از اتمام اجرای این زیرگروه‌ها وارد مرحله ساخت می‌شویم.

استارت پروژه ای برای ساخت یک ماهواره بومی با هدف پیش‌بینی زلزله با استناد به پروپوزال مشترک سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و پژوهشگاه ملی زلزله شناسی و مهندسی زلزله‌ حداقل در سال ۸۸ زده شد.

ماهواره آیات قرار بود بین ۵۰ تا ۷۰ کیلوگرم وزن داشته باشد و سیگنال‌هایی که قبل و بعد از وقوع زلزله از کره زمین متصاعد می‌شود را شناسایی کند.

این طرح کلان ملی پس از مدت کوتاهی در شورای عالی عتف با نام پروژه ماهواره‌ای زلزله‌شناسی آیات به تصویب رسید و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از جمله حامیان آن اعلام شدند.

سال ۹۳ رئیس پژوهشکده مخابرات و فناوری ماهواره سازمان پژوهش‌ها در یک نشست خبری اعلام کرد هم اکنون فاز مطالعاتی و طراحی اولیه ماهواره آیات به اتمام رسیده و این ماهواره که با بودجه ۸۰۰ میلیون تومانی در حال تهیه است سال ۹۵ در مدار زمین قرار خواهد گرفت.

انتظاری، معاون نوآوری سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران هم بهمن ماه ۹۴ اعلام کرد که فاز طراحی مفهومی ماهواره آیات که از حدود یک سال قبل شروع شده، حدود یک تا دو ماه دیگر به اتمام خواهد رسید و تا دو سال آینده ماهواره ساخته خواهد شد.

با این حال چندی بعد خود وی اذعان کرد که طرح این ماهواره به دلیل تامین نشدن اعتبارات که قرار بود از سوی ستاد هوافضا و بنیاد ملی نخبگان تامین شود، در مرحله طراحی مفهومی باقی مانده و تولید آن متوقف شده است.

سال ۹۸ بود که رئیس وقت سازمان فضایی ایران از رایزنی برای راه‌اندازی مجدد پروژه آیات خبر داد و مجددا وعده ساخت و پرتاب این ماهواره مطرح شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

ملاحظات ساخت و ساز در حریم گسل

سابقه رخداد شش زلزله بالای ۶ ریشتر در بخش غربی گسل شمال تهران/عدم تاثیر زلزله دماوند بر گسل شمال تهران

زلزله ای به بزرگی ۳٫۹ دماوند را لرزاند

سخنگوی سازمان فضایی خبر داد: انجام هفت پرتاب تحقیقاتی و عملیاتی از ابتدای دولت فعلی/تصویب انجام ۳۰ پرتاب فضایی تا پایان ۱۴۰۶

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها