یکشنبه، ۹ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Sunday, 28 April , 2024

در یک مقاله مروری بررسی شد: نقشه راه مسیرهای پیام رسانی برای تعدیل تقسیم و خودنوزایی سلول های زایای اولیه مرغ

نسخه قابل پرینت
کد خبر:50600
چهارشنبه، ۳۱ خرداد، ۱۴۰۲ | 14:11

در یک مقاله مروری بررسی شد: نقشه راه مسیرهای پیام رسانی برای تعدیل تقسیم و خودنوزایی سلول های زایای اولیه مرغ

محققانی از دانشگاه گیلان و پژوهشگاه رویان در مقاله ای مشترک، نقشه راه مسیرهای پیام رسانی برای تعدیل تقسیم و خودنوزایی سلول های زایای اولیه مرغ را بررسی کردند.

به گزارش دیده بان علم ایران در فناوری علوم زیستی، سلول های زایای اولیه مرغ کاربردی ترین سلول های بنیادی این جاندار محسوب می شوند. به همین دلیل استخراج و کشت طولانی مدت این سلول ها اهمیت زیادی در تولید پروتئین های درمانی مانند آنتی بادی های مونوکلونال، واکسن ها، حفاظت از گونه های در خطر انقراض و تولید پرندگان کایمریک دارد. با این وجود یکی از مهمترین چالش ها در کار با این سلول ها، از دست رفتن توان تقسیم و خود نوزایی آنان در محیط آزمایشگاهی است.

تحقیقات اخیر در خصوص سلول های زایای اولیه مرغ نشان داده است، مسیرهای پیام رسان مرتبط با پرتوانی در این سلول ها، تأثیر زیادی در تقسیم و خود نوزایی آنان در محیط آزمایشگاهی دارد. به همین سبب، دکتر سید ضیاء الدین میرحسینی، دکتر سید نفیسه حسنی، دکتر شاهرخ قوتی و زارع از دانشگاه گیلان و پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی با هدف دستیابی به اطلاعات کافی جهت تولید یک رده سلولی تکرار پذیر، طی یک مقاله مروری تلاش کردند مهمترین مسیرهای پیام رسانی مرتبط با پرتوانی در سلول های مذکور را خلاصه و ارزیابی کنند.

در این مقاله مروری که در نشریه بین المللی Iranian Journal of Applied Animal Science منتشر شده است، شرح داده شد، یک روش برای القای پرتوانی در سلول های زایای اولیه مرغ، دستکاری مسیرهای پیام رسانی مانند TGF-β و Wnt/β-catenin به وسیله عوامل رشد و کوچک مولکول هاست. همچنین در این مقاله مروری به این موضوع پرداخته شد که همراه با فعال کردن مسیرهای پیام رسان درگیر در خودنوزایی، بهبود شرایط کشت می تواند در دستیابی به یک رده سلولی از سلول های زایای اولیه مرغ مؤثر باشد.
این مقاله مروری چنین نتیجه گیری می کند که فراهم کردن یک محیط کشت تعریف شده در کنار فعال کردن مسیرهای پیام رسان خاصی می تواند منجر به القای تکثیر در سلول های زایای اولیه مرغ شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پیش‌بینی روند سلول‌درمانی بیماری «لوپوس» با مدل محققان ایرانی

تولید محلول نگهداری بافت پیوندی برای نخستین بار در ایران

دستاورد محققان ایرانی در راستای توسعه روش های درمانی «آرتریت روماتوئید»

شناسایی سه مورد ژن معیوب در زنان نابارور مبتلا به توقف بلوغ تخمک و توقف کلیواژ

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها