شنبه، ۶ مرداد، ۱۴۰۳ | Saturday, 27 July , 2024

دانشمندی که علم را «از مردم، با مردم و برای مردم» زندگی‌ کرد/در مراسم سالگرد درگذشت استاد عنوان شد: قره‌یاضی،سکوت نخبگان را خطرناکتر از مهاجرت نخبگان می‌دید

نسخه قابل پرینت
کد خبر:50553
جمعه، ۱۹ خرداد، ۱۴۰۲ | 23:49

دانشمندی که علم را «از مردم، با مردم و برای مردم» زندگی‌ کرد/در مراسم سالگرد درگذشت استاد عنوان شد: قره‌یاضی،سکوت نخبگان را خطرناکتر از مهاجرت نخبگان می‌دید

مراسم گرامیداشت دومین سالگرد درگذشت استاد بهزاد قره‌یاضی، پایه گذار پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و پیشگام مهندسی ژنتیک گیاهی ایران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار دیده‌بان علم ایران در این مراسم که روز پنجشنبه ۱۸ خرداد در جوار مرقد دکتر قره‌یاضی در قطعه ۲۲۸ بهشت زهرا برگزار شد، روسای انجمن های علمی ژنتیک، ایمنی زیستی و اتحادیه انجمن های علوم زیستی ایران و جمعی از اساتید و چهره های برجسته بیوتکنولوژی و ژنتیک کشور و همکاران و شاگردان و دوستداران این استاد فقید پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی حضور داشتند.

دکتر نیراعظم خوش خلق سیما، عضو هیئت علمی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی طی سخنانی در این مراسم با خیرمقدم به شرکت کنندگان و گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم دکتر قره یاضی ابراز امیدواری کرد که هر یک از شاگردان و همکاران آن مرحوم بتوانند مثل او به دانشمندی بزرگ تبدیل شوند و هم‌قسم در مسیر تداوم توسعه مهندسی ژنتیک در کشور که ایشان جان خود را بر سر آن گذاشت، گام بردارند.


دکتر جلالی جواران، رییس انجمن ژنتیک ایران هم در سخنرانی خود اظهار داشت: برای من صحبت کردن درباره دکتر قره‌یاضی، شخصیت علمی و ملی که یک عمر در راه پیشرفت و اعتلای کشور تلاش کرد و واقعا بر گردن همه ما حق دارد، بسیار دشوار است. گرچه فقدان ایشان برای ما بسیار سخت است ولی بپذیریم که نباید بیش از این از دشمن دانا و دوست نادان آزار و اذیت می دیدند.
وی افزود: دکتر قره یاضی هر جا بودند مثل خورشید می‌درخشیدند ولی افسوس و صد افسوس که قدر ایشان را ندانستیم. حضور ایشان در عرصه بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک کشور به مثابه هوای تازه و سالمی بود که در آن تنفس می‌کردیم و وقتی ایشان را از دست دادیم تازه متوجه شدیم که از چه نعمت بزرگی محروم شده ایم و چه پشتوانه عظیم ملی را که شجاعت و شهامت و بزرگواری کم‌نظیری داشت از دست داده ایم.

استاد دانشگاه تربیت مدرس با بیان این که دکتر قره یاضی حتی اگر تنها سکوت کرده بود، دچار بسیاری از مشکلات و آزارها نمی‌شد، تاکید کرد: دکتر قره‌یاضی هر جا بحث منافع ملی بود، تمام قد می ایستاد و حاضر بود هزینه های گزافی را در این مسیر بپردازد و جان خود را هم نثار کند که در عمل هم این هزینه ها را متحمل شد. امیدواریم ما هم از ایشان یاد بگیریم که برای حفظ منافع ملی اگر لازم بود از جانمان نیز بگذریم.
دکتر امیدی نیا، رییس انجمن ایمنی زیستی ایران سخنران بعدی مراسم بود که با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم استاد قره‌یاضی گفت: یکی از ویژگیهای این استاد مسلم بیوتکنولوژی کشاورزی که می‌تواند برای همه ما خصوصا جوانان درس آموز باشد، شش دانگ بودن ایشان هم در حوزه علم و پژوهش و هم در حوزه توانمندسازی اجتماعی بود.
استاد ضمن این که مباحث علمی و آکادمیک را در میافت، در عین حال علاقه و اصرار بسیاری داشت که دستاوردهای علمی را به جامعه انتقال دهد.

وی افزود: در بحث توسعه بهداشت، شعاری داریم که «از مردم، با مردم و برای مردم» و دکتر قره‌یاضی، این را به واقع زندگی کرد. در عین حال با زندگی خودش نشان داد که هر استعداد و خلاقیتی باید در خدمت مردم خصوصا مردمی که می‌توانند تاثیر گذار باشند، قرار گیرد.
امیدی نیا خاطرنشان کرد: دکتر قره‌یاضی به شدت به محیط زیست و سبک زندگی سالم علاقه‌مند بود و غذای سالم در اولویت مطالعاتش بود؛ لذا اولین موضوعی که برای انتقال فناوری و پایان نامه‌اش انتخاب کرد برنج تراریخته و سالم بود. به عنوان یک گیلانی بسیار مدیون و ممنون ایشان هستم. من از روستایی آمده ام که هر وقت به قبرستان آنجا می روم تقریباً همه از جمله برخی نزدیکانم با سرطان مری یا روده فوت کرده‌اند. وقتی شلتوک برنج را خزانه می کنیم، هفت، هشت سم به آن می زنیم که به قد نشا برسد و دکتر قره‌یاضی هم با توجه به این که دوره لیسانس را در دانشگاه گیلان گذرانده بود و از نزدیک با مشکلات و مخاطراتی که در اثر مصرف سموم سلامت کشاورزان را تهدید می کرد، آشنایی داشت در پایان نامه خود به تولید برنج سالم پرداخت. او در این مسیر با دل و جان کار کرد و تکنولوژی مربوطه را در کشور ایجاد کرد تا در عمل نشان دهد که علم باید به درد زندگی ما بخورد.
رییس انجمن ایمنی زیستی ایران تصریح کرد: متاسفانه برخی اساتید با شعار «Publish or Perish» تولید مقاله برای ارتقا را سرلوحه تحقیقات خود قرار داده اند اما دکتر قره‌یاضی به «علم برای علم» اعتقاد نداشت.
وی خاطرنشان کرد: دکتر قره‌یاضی علاوه بر مباحث علمی در رصد تحولات علمی فناوری و انتقال تکنولوژی های جدید به کشور هم پیشتاز بود. یادم هست سال ۱۳۸۴ که به اتفاق ایشان در اجلاسی در مونترال کانادا بودیم، شرکتی برای نخستین بار فناوری شناسایی محصولات تراریخته را در کنگره معرفی کرد. دکتر قره‌یاضی با اشتیاق و همتی فوق العاده لابی کرد که تمام این تکنولوژی را به کشور منتقل کند و علی رغم مخالفت اولیه آن شرکت با پیگیری زیاد و ترفندهای مختلف موفق شد.


رییس انجمن ایمنی زیستی ایران
تصریح کرد: فرصتهای زیادی برای دکتر قره یاضی در حوزه های مختلف وجود داشت ولی همواره امیدوار بود که کشور بر مدار توسعه و دانایی پیشرفت خواهد کرد و با همین امید، مهاجرت نخبگان را برنمی‌تابید. خود ما گاهی دلسرد می شدیم و می‌گفتیم با اینکه در کشور هستیم ولی در این مباحث هم مشارکت نمی‌کنیم که دکتر قره‌یاضی نهیب می زد که این بی تفاوت شدن از مهاجرت نخبگان بدتر است. می گفت وقتی در ایران هستیم، وجدانمان هم بیشتر ناراحت می شود و باید شش دنگ در خدمت حل مشکلات کشور باشیم.

امیدی نیا افزود: مرحوم قره یاضی در گسترش دانایی و کنشگری اجتماعی بین دیوان دولت و ایوان ملت در رفت و آمد بود و تمام مناصب دولتی خود را در اختیار انتقال تکنولوژی و توسعه اقتصاد دانش بنیان گذاشت. چه شرکت های دانش بنیانی که با همت و به سرپنجه تدبیر او شکل نگرفت و هنوز هم گاهی که برای داوری طرح ها و ارزیابی شرکتها می رویم به نوعی رد دکتر قره یاضی را در این شرکت ها می بینیم.

رییس انجمن ایمنی زیستی ایران با بیان این که مرحوم قره‌یاضی یک الگوی قابل دسترس در توسعه و جهش علمی و تکنولوژیک است، اظهار داشت: دو سال از درگذشت ایشان گذشته ولی خود من هنوز فقدان ایشان را باور نمی کنم. هر موقع بحث یا نشستی داریم ناخودآگاه به یاد ایشان می افتم و شماره تلفن ایشان را میگیرم اما چه میتوان کرد که به قول مولانا ما در اقیانوس ارواح غوطه وریم و تن‌های ما مثل زورقی در این اقیانوس شناورند که هر گاه می خواهیم عروج کنیم پا از زورق بیرون می گذاریم و روزی همه ما به این اقیانوس عظیم خواهیم پیوست. انشالله خدا به ما توفیق بدهد که بتوانیم همانند او که جسورانه و با تمام انرژی، تمام قد خود راوقف توسعه کشور کرده بود در این مسیر تلاش کنیم.
وی در پایان گفت: ان‌شاءالله خداوند متعال دکتر قره‌یاضی، برادر شهیدش بهنام قره‌یاضی و دیگر برادر مرحومشان و پدر بزرگوارشان که چنین فرزندانی را پرورده، مورد رحمت قرار دهد و به ما نیز توفیق دهد که بتوانیم دستاوردهای دکتر قره یاضی در علم و فناوری و مبارزه با شبه علم که از چالشهای جدی کشور است را ادامه دهیم.

سخنران بعدی این مراسم، دکتر محمود تولایی، استاد برجسته ژنتیک و چهره تاثیرگذار بیوتکنولوژی ایران بود.

وی گفت: یاد و نام و راه این تلاش‌گر عرصه علم و فناوری را گرامی می دارم. اگر امروز در گام دوم انقلاب اسلامی با موضوع اقتدار علمی مواجه هستیم باید به وجود کسانی افتخار کنیم که مسیر علم را برای ما همواره کردند. اگر امروز برای تسلی خاطر خانواده دوست شفیقمان در اینجا گردهم آمده ایم، در واقع به گرامیداشت علم و عالم نشسته این.

وی در ادامه با ذکر آیاتی از قرآن مجید در بیان عظمت خلقت و عبث نبودن آفرینش انسان گفت: زمانی می توانیم عبث نبودن خلقت خود را اثبات کنیم که در طول حیات مادی خود یادگاری ارزشمند به جا بگذاریم مثلا در مقام یک عالم در پرونده عزت و اقتدار علمی کشور یک نقطه پرتلألو به یادگار بگذاریم‌. انسان زمانی به اوج ارزش میرسد که اثرگذاری نیکویی داشته باشد و چه بسا افرادی با عمری کوتاه دنیایی از اثرات داشتند و افرادی که با عمری دراز، اثری ناچیز برجای گذاشته‌اند.

وی افزود: دکتر قره یاضی، انسانی خستگی ناپذیر بود اما نه برای منافع شخصی که در راه حقیقت. اگر دکتر قره یاضی در مواقعی موضعگیری نمی‌کرد و فقط سکوت می کرد شاید به پست و مقامات زیادی می رسید اما او به حقیقتی در وجودش رسیده بود که چه با احترام و چه با توهین در مسیر تحقق آن تلاش می کرد.

دکتر حبیبی، رییس اتحادیه انجمن های علوم زیستی و سخنران نهایی این مراسم هم اظهار داشت: همه ما هم در زمان حیات دکتر قره یاضی از خیرات و برکات فراوان ایشان بهره بردیم و هم در مماتشان از ارزشهای والایی که بر جای گذاشتند بهره مندیم. رفتن دکتر قره یاضی به واقع باورنکردنی بود همچنان که رفتار و کردار و شجاعتش در زمان زندگی هم باور کردنی نبود.

وی افزود: دکتر قره‌یاضی صاحب درد بود و آن را با فکر همراه کرد. فکری که از هفتاد سال عبادت ارزشمندتر است و فکر را با علم و علم را با فرزانگی همراه کرد و به حکمت رسید. آنچه دکتر قره یاضی را از بسیاری دیگر متمایز می کند این است که علم و عملش یکی بود.

حبیبی در پایان اظهار داشت: نور علم، دیدگان دکتر قره یاضی را گشوده بود و عشق همراه با فرزانگی که در وجودش بود از او عاشقی حکیم ساخته بود که می‌توانست با نور علم، چشم دیگران را هم بر نامرئیها باز کند. او با علمش که نفع عمومی آن بر همگان روشن است و عملش، چگونه زیستن و چگونه اثربخش بودن را به ما آموخت. ویژگی برجسته دیگری که در کردار دکتر قره یاضی بارز بود نگاه همراه با امید و توکل ایشان بود.


شرکت کنندگان در پایان این مراسم با حضور در کنار مزار دکتر قره یاضی با قرائت فاتحه، یاد و خاطره ایشان را گرامی داشتند.

دکتر بهزاد قره یاضی، ۱۵ خردادماه ۱۴۰۰ در پی ابتلا به کرونا در بیمارستان امام خمینی تهران درگذشت.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

احیای صنعت پنبه فیلیپین با کشت پنبه تراریخته

تولید «بادمجان تراریخته» با «بتاکاروتن» بیشتر در ژاپن

کاشت درخت به یاد پایه‌گذار فقید بیوتکنولوژی کشاورزی ایران

نخستین جلسه شورای ملی ایمنی زیستی در دولت سیزدهم برگزار شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها