یکشنبه، ۹ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Sunday, 28 April , 2024

ارائه یک مدل تشخیصی بالقوه برای تشخیص زودهنگام سرطان پستان

نسخه قابل پرینت
کد خبر:50056
دوشنبه، ۱۷ بهمن، ۱۴۰۱ | 13:33

ارائه یک مدل تشخیصی بالقوه برای تشخیص زودهنگام سرطان پستان

محققان دانشگاه شهید بهشتی و پژوهشگاه رویان در تحقیقاتی مشترک موفق به شناسایی شش «میکرو «آر ان ای مناسب برای تشخیص زود هنگام سرطان پستان شدند.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، سرطان پستان رایج ترین نوع سرطان در جهان،است که هر سال نزدیک به دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر به آن مبتلا می شوند و مهمترین دلیل مرگ مرتبط با سرطان در زنان به شمار می رود.
تشخیص زود هنگام با فراهم کردن امکان درمان مؤثر و به موقع نقش مهمی در حفظ حیات مبتلایان به این بیماری دارد.
میکرو RNAهای موجود در گردش خون، زیست نشانگرهای مناسبی برای تشخیص زود هنگام سرطان هستند؛ چرا که در مقایسه با پروتئین ها ساختار ساده ای دارند، الگوی بیان آنان در هر بافت منحصر به فرد است، در مایعات بدن مانند سرم، پلاسما یا خون کامل، پایدار هستند و ردیابی و سنجش آنان آسان است.
با هدف یافتن میکروRNA مناسب برای تشخیص زود هنگام سرطان پستان، دکتر محمود تلخابی، زهرا شریفی و دکتر سارا طالع احمد از دانشگاه شهید بهشتی و پژوهشگاه رویان، طی پژوهشی به مقایسه داده های موجود در خصوص بیان میکرو RNAها در سرم خون بیماران مبتلا به سرطان پستان و افراد سالم پرداختند.

نتایج این پژوهش که در قالب مقاله ای با عنوانIdentification of potential microRNA diagnostic panels and uncovering regulatory mechanisms in breast cancer pathogenesisدر نشریه بین المللی Scientific Reports منتشر شده است، وجود شش میکرو RNA را که می تواند برای تشخیص زود هنگام سرطان پستان مورد استفاده قرار گیرد، نشان داد.

با بررسی های بیشتر داده ها، پژوهشگران این طرح، دو مدل جدید برای تشخیص زود هنگام سرطان پستان ارائه دادند: مدل اول ردیابی همزمان miR-92a-3p, miR-23b-3p, miR-191-5p و مدل دوم ردیابی همزمان miR-92a-3p, miR-23b-3p, miR-141-3p و miR-590-5p.
با بررسی و مقایسه داده های بیشتر و شناخت ساز و کارهای اصلی تنظیم کننده سرطان پستان، این پژوهش نشان داد مدل اول با حساسیت ۰٫۸۹ و ۰٫۹۶ تشخیص اختصاصی، بهترین روش برای تشخیص زود هنگام سرطان پستان است.
یافته های این پژوهش با روشن کردن سازوکارهای اساسی تنظیم کننده سرطان پستان، زیست نشانگرهای جدیدی را برای تشخیص زود هنگام آن معرفی می کند.
انتهای پیام

مطالب مرتبط

پیش‌بینی روند سلول‌درمانی بیماری «لوپوس» با مدل محققان ایرانی

تشخیص زودهنگام سرطان پستان با بیوسنسور الکتروشیمیایی محققان ایرانی

تولید محلول نگهداری بافت پیوندی برای نخستین بار در ایران

دستاورد محققان ایرانی در راستای توسعه روش های درمانی «آرتریت روماتوئید»

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها