معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رییس جمهور با تاکید بر اینکه ستادهای توسعه فناوری معاونت باید به حوزههای اقتدارگرا ورود کنند، گفت: ستادها باید به دنبال پیدا کردن چالشهای فناورانه در کشور باشند و به معاونت علمی برای استفاده از فناوریهای راهبردی در حل مسایل کمک کنند.
به گزارش دیده بان علم ایران به نقل از مرکز اطلاع رسانی معاونت علمی، دکتر دهقانی فیروزآبادی در نشستی با دبیران ستادهای توسعه فناوری این معاونت، عملکرد این ستادها در توسعه علمی را خوب و قابل قبول توصیف و توصیه کرد که این مدل را برای توسعه فناوری نیز به کار بگیرند و همه سازوکارهای قانونی و حمایتی آن را تعریف و تدوین کنند.
وی با تاکید بر اینکه ستادها باید ورود مستقیم به حوزههای اقتدارآفرین را در دستور کار قرار دهند و دیگر عرصههای اجرایی را فقط سکانداری کنند، اظهار کرد: ستادها باید به دنبال پیدا کردن چالشهای فناورانه در کشور باشند و به معاونت علمی برای استفاده از فناوریهای راهبردی در حل مسایل کمک کنند.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رییس جمهور با اشاره به عملکرد ستاد نانو ادامه داد: این ستاد در جریانسازی و ترویج مفاهیم مرتبط با نانوفناوری در کشور عملکرد خوبی داشته و زیرساختها برای توسعه فناوری نانو را فراهم کرده است.
وی یکی از اقدامات خوب این ستاد را جریانسازی در حوزه علمی عنوان کرد و گفت: اکنون زمان آن رسیده که ستاد نانو به حوزه توسعه فناوری هم ورود کند و از مدل موفق خود برای توسعه علمی در زمینه توسعه فناوری هم بهره ببرد. در این مدل باید حمایتها منجر به افزایش شرکت های دانش بنیان و نوپای مستقل و کارآمد برای رفع مسایل و چالشهای فناورانه کشور شود.
در این نشست، سعید سرکار، دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رییس جمهوری با ارائه گزارش عملکرد این ستاد، گفت: ما طی این چند سال تلاش کردیم زنجیره ارزش نانوفناوری را در کشور به شکل کامل از ترویج تا توسعه منابع انسانی و تامین زیرساخت ها پوشش دهیم و هدف اصلی خود را هم افزایش رفاه مردم و تولید ثروت از علم و فناوری قرار دادیم.
وی افزود: برای شروع کار با چالش های جدی مطرح بودیم که یکی از این مشکلات، نهادینه کردن مفهوم، چرایی، اهمیت و ضرورت توسعه فناوری نانو در کشور و میان مسوولان، اساتید دانشگاهی و مردم بود. تا امروز به گونهای پیش رفتیم که این جامعه کاملا با دستاوردها و ضرورت های نانوفناوری در زندگی خود آشنا هستند.
به گفته سرکار، ترویج نانوفناوری میان دانش آموزان و دانشجویان هم برنامه دیگری بود که به جد دنبال شده و امروز ۳۳۰ نهاد ترویجی در حوزه دانش آموزی در کل کشور فعالیت می کنند و ۸۸ آزمایشگاه نیز خدمات خود را در اختیار دبیرستان های کشور گذاشته اند.
دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با اشاره به فعالیت های صورت گرفته در حوزه دانشجویی، بیان کرد: ستاد در تلاش است تا دانشجویان را در این حوزه توانمند کند به گونه ای که پس از فارغ التحصیلی بتوانند شرکت های نوپا و دانش بنیان خود را داشته باشند. دستاورد این نوع نگاه هم شکل گیری ۳۵ استارتاپ و ۶۰۰ هسته فناور دانشجویی در کشور است.
وی، توسعه علمی کشور در زمینه نانوفناوری را خوب ارزیابی کرد و گفت: در تلاشیم تا این دستاوردها را در توسعه فناوری هم به کار ببندیم و فناوری هایی به دنیا عرضه کنیم که هیچ کشوری به آن دست نیافته است و ایران پرچمدار این محصولات خواهد بود.
سرکار، اتصال عرضه به بازار و صنعت را هم دیگر دستاورد این ستاد عنوان کرد و اظهار داشت: در این برنامه توانمندی های دانش بنیان ها را به نیازهای صنعتی متصل می کنیم که این کار طی پنج سال منجر به دریافت چهار هزار و ۵۰۰ تقاضای واقعی از سمت صنعت و ۸۰۰ قرارداد قطعی میان فناوران و صنایع منعقد شده است.
وی، همچنین بیان کرد: طبق برنامه ریزی های انجام شده قصد داشتیم تا سال ۱۴۰۴ صادرات شرکت های دارای توانمندی صادرات را به عدد ۱ میلیارد دلار برسانیم که متاسفانه شدت یافتن تحریمها، شیوع کرونا و کاهش بودجه، تحقق این هدف را با اما و اگرهای جدی مواجه کرده است.
انتهای پیام
* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند