شنبه، ۳ آذر، ۱۴۰۳ | Saturday, 23 November , 2024

تولید بدنه آلومینیومی دوچرخه‌های برقی در کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:49610
یکشنبه، ۲۲ آبان، ۱۴۰۱ | 14:21

تولید بدنه آلومینیومی دوچرخه‌های برقی در کشور

متخصصین دانشگاه صنعتی شریف برای اولین بار در کشور موفق به ساخت بدنه آلومینیومی دوچرخه‌های برقی شدند که تاکنون  با توجه به ساختار پیچیده طراحی و جنس آلومینیوم مورد استفاده به صورت وارداتی تامین می‌شد.

به گزارش دیده بان علم ایران، گروه صنعتی کهربا ماشین پارسیان از شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف که در زمینه تولید دوچرخه‌های برقی فعالیت دارد در حال حاضر بزرگترین تولید ‌کننده دوچرخه‌های برقی در کشور است.

این شرکت دانش‌بنیان که توسط فارغ‌التحصیلان دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف تاسیس شده، توانسته است دانش طراحی قطعات کلیدی دوچرخه‌ و موتورسیکلت‌های برقی شامل مجموعه باتری، کنترل کننده موتور، سیستم مدیریت باتری(BMS) و موتور را بومی‌سازی کرده و این قطعات را به صورت انبوه به تولید برساند.

علاوه بر دانش فنی، شرکت کهربا ماشین پارسیان با تکیه بر سرمایه بخش خصوصی، آزمایشگاه تست باتری‌های لیتیومی را راه‌اندازی کرده است. این آزمایشگاه با انجام تست‌های مختلف بر روی باتری‌های لیتیومی، عملکرد و طول عمر این باتری‌های پرمصرف را ارزیابی می‌کند.

دانش فنی موجود در شرکت به همراه بهره‌مندی از تجهیزات تست سبب شده است تا قطعات تولیدی به‌صورت جداگانه در خطوط تولید تولیدکنندگان موتورسیکلت برقی مورد استفاده قرار گیرد. به علاوه، مصرف کنندگان تجاری پک‌های باتری لیتیومی، شارژر و BMS‌های آن نیز از زمره مشتریان مجموعه ایویتک به حساب می‌آیند.

 دکتر معین معینی، رئیس هیئت مدیره این شرکت دانش‌بنیان و عضو  هیئت علمی دانشکده مهندسی انرژی دانشگاه شریف در خصوص تولید بدنه‌های جدید برای دوچرخه‌های برقی گفت: با توجه به موفقیت گروه صنعتی کهربا ماشین در زمینه طراحی و تولید تجهیزات الکتریکی دوچرخه‌های برقی، در سال ۱۴۰۱ تمرکز ما بر تولید بدنه‌های دوچرخه‌های برقی قرار گرفت. ساخت و تولید بدنه دوچرخه‌های برقی به دلیل ساختار پیچیده طراحی و جنس آلومینیوم مورد استفاده، فرآیندی دشوار بوده که دستیابی به محصول اقتصادی و قابل رقابت با نمونه‌های خارجی را دور از دسترس می‌سازد. همین دشواری‌ها باعث شده که تمامی بدنه‌های دوچرخه آلومینیومی موجود در بازار کشور به صورت وارداتی تامین شود. با توجه به پیچیدگی موجود و با همکاری کارشناسان شرکت و متخصصان خبره در زمینه آلومینیوم و بدنه دوچرخه، شرکت ایویتک توانست برای اولین بار نمونه‌ی بدنه دوچرخه‌های برقی را به صورت بومی در کشور تولید کند.

وی افزود: از ویژگی‌های کلیدی بدنه تولید شده توسط ایویتک، قرارگیری باتری دوچرخه در درون بدنه دوچرخه است. این طراحی علاوه بر بهبود ظاهر دوچرخه، امنیت بیشتری برای پک باتری در مقابل ضربات فراهم می‌آورد. همچنین بدنه تولید شده توسط ایویتک با بهترین قطعات برقی این شرکت ترکیب شده تا دوچرخه برقی با ظاهر خاص و سواری جذاب را تولید گردد. نمونه‌ی تولید شده از موتور ۵۰۰ وات برخوردار بوده و قابلیت دستیابی به حداکثر سرعت ۳۵ کیلومتر بر ساعت و پیمایش ۴۰ کیلومتر را دارد.

دکتر معینی خاطرنشان کرد: موتور استفاده شده در این نمونه نسبت به نمونه‌های خارجی دارای توان بیشتر و گشتاور بالاتری است که استفاده از این دوچرخه را در شیب‌های تهران لذت بخش می‌کند. به علاوه، استفاده از ترمزهای هیدرولیکی پرقدرت امنیت دوچرخه در سرعت بالا و ترمزگیری‌های شدید را تضمین خواهد کرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

استاد دانشگاه صنعتی شریف، سردبیر نشریه معتبر بین المللی IEEE شد

موفقیت دانشجویان ایرانی در کسب رتبه سیزدهم دنیا در معتبرترین رقابت برنامه‌نویسی دانشجویی

نخستین «موتور شش سیلندر بنزینی»ایرانی رونمایی شد

کشاورزی هوشمندانه با پهپاد گرده‌افشان ایرانی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها