طرح ساخت موتور کممصرف تک سیلندر مطابق با استاندارد آلایندگی یورو ۶ و با میانگین قدرتی بین ۷۵ تا ۱۲۲ اسب بخار با همکاری قطعهسازان داخلی، معتبرترین شرکت طراحی موتور دنیا و با تلاش یک شرکت فناور داخلی در قالب طرح کلان ملی فناوری و نوآوری به ثمر نشست.
به گزارش دیدهبان علم ایران تولید خودروهای با مصرف پایین، آلایندگی کمتر و البته توانمندی بالاتری که بتواند معایب موتورهای قبلی را نداشته و جایگزین آنها شود، یکی از چالشها و دغدغههای اصلی و مهم خودروسازهاست.
به گفته مدیرعامل شرکت فناور سازنده ،کاهش مصرف سوخت و آلایندگی خودروها، چالشی جدی است که کشور را بر آن داشت تا ساخت موتورهای خودرو را مطابق با آخرین استانداردهای جهانی آلایندگی و کیفیت، به دست متخصصان بومی آغاز کند.
مجتبی میرسهیل، گفت: موتور کممصرف تک سیلندر مطابق با استاندارد آلایندگی یورو ۶ و با میانگین قدرتی بین ۷۵ تا ۱۲۲ اسب بخار با همکاری و مشارکت قطعه سازان بزرگ داخلی، معتبرترین شرکت طراحی موتور دنیا و با تلاش این شرکت فناور داخلی در قالب طرح کلان ملی فناوری و نوآوری آغاز شده و اکنون به ثمر رسیده است.
مجری طرح کلان ملی طراحی و ساخت خانواده موتور یک لیتری ۳ سیلندر کممصرف ، با اشاره به توجه جدی به تحقق شعار اصلاح الگوی مصرف و همچنین بهبود شرایط محیط زیست با کاهش آلایندههای ناشی از خودروها گفت: نخستین نمونهی تجاری این موتور با پشت سر گذاشتن موفق آزمونهای عملکردی، آلایندگی و مصرف سوخت و نیل به اهداف مدنظر طراحی شده است
این فعال فناور، به ثمر نشستن نخستین قرارداد انتقال فناوری بین ایران و اروپا در سفر دکتر ستاری به وین اتریش در تیرماه ۹۴را دستاوردی منتهی به تحقق این طرح کلان فناور عنوان کرد و گفت: با تحقق این انتقال فناوری، متخصصین داخلی شرکت دانش لازم برای طراحی و ساخت موتورهای با فناوری روز دنیا را در قالب job sharing تعیین شده بین طرف اروپایی و بخش دانشبنیان خصوصی داخلی به دست آوردند.
میرسهیل، به ویژگیهای منحصر به فرد نخستین موتور پرقدرت کم مصرف یورو ۶ ساخت کشورمان اشاره کرد و گفت: این موتور مطابق با آخرین فناوری روز دنیا طراحی شده است و تولید آن سبب ایجاد جهش ۳ دههای فناوری تولید موتور خودرو در داخل کشور خواهد شد.
کاهش چند هزار درصدی مصرف سوختهای آلاینده
به گفته این فعال فناور، متوسط مصرف سوخت این خانواده موتور در بازه ۴٫۵ تا ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است و با راهاندازی خط تولید ۳۵۰ هزار دستگاه در سال به میزان ۱۱ میلیارد لیتر مصرف سوخت در طی ۱۰ سال صرفه جویی خواهد شد.
میر سهیل، تسهیل و ایجاد زمینه تولید خودروهای هیبریدی در داخل کشور با توجه به روزآمد بودن بودن فناوری موتور یادشده و لحاظ شدن نیازمندیهای فنی در طراحی را از ویژگیهای این طرح عنوان کرد و افزود: با توجه به سطح آلایندگی موتور یورو۶ به کارگیری این موتور نقشی اساسی در کاهش آلایندههای زیست محیطی و بهبود کیفیت هوا در کلانشهرها خواهد داشت.
به گفته سازندگان تامین تمامی قطعات اصلی موتور (بلوک،سیلندر، شاتون و … ) توسط سازندگان داخلی انجام خواهد شد و تولید موتور در بدو تولید و از سال اول با ۵۵درصد ساخت داخل آغاز شده و طی ۳ سال به ۸۵ درصد خواهد رسید.
انتهای پیام
* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند