سه شنبه، ۱۱ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Tuesday, 30 April , 2024

ملک‌زاده: ۶۰۰ شرکت در کشور مشغول مقاله‌نویسی‌اند/کل اعتبار حوزه سلامت ایران معادل فعالیت ۲۰ محقق بین‌المللی است!

نسخه قابل پرینت
کد خبر:15134
شنبه، ۱۶ بهمن، ۱۳۹۵ | 12:47

ملک‌زاده: ۶۰۰ شرکت در کشور مشغول مقاله‌نویسی‌اند/کل اعتبار حوزه سلامت ایران معادل فعالیت ۲۰ محقق بین‌المللی است!

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: کل اعتبار حوزه سلامت کشور، پنج هزار میلیارد ریال و معادل فعالیت پژوهشی ۲۰ محقق بین‌المللی است.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر ملک‌زاده، در مراسم بهره‌برداری از واحد نیمه صنعتی تولید دارو در مشهد به رشد علمی کشور در حوزه بهداشت و درمان طی سالهای اخیر اشاره و اظهار کرد: علوم پزشکی کشور حدود ۳۰ درصد از تولیدات علمی ایران را به خود اختصاص داده و این در حالی است که تنها ۱۲درصد بودجه پژوهشی و ۱۱ درصد اعضای هیات علمی و محققان کشور در اختیار وزارت بهداشت است.

وی افزود: سال ۲۰۱۶ میلادی ۴۷ هزار و ۷۰۳ مقاله و مستند علمی توسط محققان کشور در اسکوپوس نمایه شده است.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: بر اساس مقالات انتشار یافته در اسکوپوس در سال ۲۰۱۶ میلادی، ایران رتبه نخست تولید علم در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا و رتبه شانزدهم تولید علم را در جهان کسب کرد.

وی گفت: در دریافت تعداد استناد به مقالات علمی نیز،‌ ایران رتبه ۱۸ جهانی و نخست منطقه را در سال ۲۰۱۶ بدست آورد و در این زمینه،‌ پس از ایران کشورهایی همچون دانمارک، روسیه، اتریش، تایوان و سنگاپور قرار گرفته اند.

ملک زاده افزود: در بخش علمی ظرفیتهای بسیار زیادی درکشور نهادینه شده است. شاخص بین المللی رشد مقالات علوم پزشکی نشان می دهد که این رشد در زمان فعالیت دولت یازدهم از متوسط آمار بین المللی در دنیا بالاتر رفته و در سالهای اخیر چشمگیر بوده است.

وی ادامه داد: در ابتدای آغاز کار دولت تدبیر و امید تعداد دانشمندان ایرانی که در دنیا پراستناد محسوب می‌شوند هشت نفر بودند اما امروز این تعداد،‌ به ۴۱ نفر رسیده است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: شاخص مهم دیگری که در این زمینه وجود دارد این است که چه تعداد دانشمند ظرفیت این را دارند که جزو یک درصد دانشمندان برتر دنیا لقب گیرند. در همین خصوص در ابتدای فعالیت دولت یازدهم ۱۰۸ دانشمند جوان در این شاخص قرار داشتند اما هم اینک این تعداد به ۴۲۱ نفر رسیده است.

وی افزود: شمار شرکتهای دانش بنیان نیز در ایران طی همین مدت از ۳۴۵ مورد به ۸۰۴ شرکت رسیده است. همچنین پنج اتاق تمیز در کشور راه اندازی شده و این نشان دهنده عزم جدی دولت در حوزه بهداشت و درمان است.

وی همچنین ۳۰ درصد شرکتهای دانش بنیان را در سطح کشور مربوط به بخش سلامت ذکر و بیان کرد: در شرایط فعلی بخش عمده ای از بازار در حوزه شرکتهای دانش بنیان در اختیار دیگر کشورهای دنیا قرار دارد که باید در این زمینه فعالیت بیشتری انجام شود.

او افزود: در دولت گذشته ۶۵۰ دانشجو در مقطع دکترای تخصصی پژوهشی مشغول به تحصیل بودند که به هیچ وجه علمی و کارشناسی نبود لذا این آمار به ۶۰ دانشجو رسیده است.

ملک زاده ادامه داد: حضور دانشجویان در مقاطع بالا و اجبار به ارائه مقاله باعث شده که ۶۰۰ شرکت در سراسر کشور به مقاله نویسی مشغول باشند.

معاون وزیر بهداشت همچنین گفت: مشهد در حوزه داروسازی بسیار قدرتمند است و می تواند با یک برنامه ریزی صحیح در حوزه صادرات دارو اقدامات ارزشمندی را انجام دهد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

معاون تحقیقات وزیر بهداشت: وضعیت ابتلای ایرانیان به بیماری های قلبی عروقی نسبت به نرم جهانی مناسب نیست

گزارش عملکرد معاونت تحقیقات وزارت بهداشت منتشر شد: حمایت از ۵۶ طرح تحقیقاتی فرادانشگاهی و ملی/اعطای گرنت تحقیقاتی ۲۵۰ میلیون ریالی به ۱۹۸ پژوهشگر فرهیخته

ملک زاده اعلام کرد: آخرین رتبه ایران در کسب استنادات مقالات/رشد سه پله ای ایران در رتبه جهانی تولید مقالات پزشکی

ملک زاده با امضای تفاهم نامه ایجاد مرکز توسعه فناوری سلامت شریف و علوم پزشکی تهران اعلام کرد: تلاش برای ایجاد مرکز ژن درمانی در تهران

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها