چهارشنبه، ۲۶ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Wednesday, 15 May , 2024

تلاش محققان ایرانی برای طراحی سیستم «بازشناسی اشیاء» مبتنی بر بینایی انسان

نسخه قابل پرینت
کد خبر:10258
چهارشنبه، ۱۲ آبان، ۱۳۹۵ | 12:15

تلاش محققان ایرانی برای طراحی سیستم «بازشناسی اشیاء» مبتنی بر بینایی انسان

محققان کشور طی یک طرح تحقیقاتی درصدد “مدل‌سازی و پیاده‌سازی سخت‌افزاری سیستم‌ بازشناسی اشیا، مبتنی بر قشر بینایی مغز” هستند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران یکی از راه‌های بازشناسی اشیا از سیستم بینایی انسان الهام گرفته شده است؛ این که سامانه بینایی مغز انسان چطور به تشخیص اشیا مبادرت می‌ورزد. در این راستا، محققان مدل‌های محاسباتی-شناختی گوناگونی در حوزه علوم شناختی ارائه می‌کنند.

بیژن علیزاده مجری پروژه “مدل‌سازی و پیاده‌سازی سخت‌افزاری سیستم‌ بازشناسی اشیا مبتنی بر قشر بینایی مغز” که با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی در حال انجام است درباره این پروژه اظهار کرد: تشخیص اشیاء یکی از موضوعات مهم در حوزه‌های مختلف است. یکی از راه های بازشناسی اشیاء از سیستم بینایی انسان الهام گرفته شده است؛ اینکه سامانه بینایی مغز انسان چطور به تشخیص اشیا مبادرت می ورزد. در این راستا، محققان مدل‌های محاسباتی-شناختی گوناگونی در حوزه علوم شناختی ارایه کردند.

علیزاده ادامه داد: اما از آنجا که این مدل های ریاضی حجم پردازشی بالایی دارند بنابراین سیستم های عادی قادر به انجام این پردازش نیستند طوری که عملکرد زمانی و سرعت آنها بسیار کندتر از انسان است. جهت بهبود سرعت پردازش، راه حل پیاده سازی سخت افزاری مدلها مطرح شد تا بدین صورت کارایی سیستم پیاده سازی شده به سیستم بینایی انسان نزدیکتر شود.

وی با اشاره به اینکه در دنیا گروه های کمی به صورت جدی بر روی پیاده سازی سخت افزاری سیستم بازشناسی اشیاء کار می کنند گفت: به لحاظ تئوری روی موضوع تشخیص اشیاء مبتنی بر سیستم بینایی انسان در حوزه علوم شناختی مدل هایی معرفی شده است اما پیاده سازی سخت افزاری این موضوع بحثی جدید است.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران همچنین اضافه کرد: این طرح می تواند در هر کاربردی که باید در آن تشخیص اشیا به سرعت و برخط انجام شود، استفاده شود. به عنوان مثال یکی از کاربردهای این طرح، سیستم بازشناسی اشیاء در ربات ها است تا با کارگذاری آن در ربات ها تشخیص اشیاء در مسیر برای آنها آسان تر و با سرعت بیشتری بصورت برخط رخ دهد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

گردهمایی برنامه ملی ثبت بیماران ارثی شبکیه چشم برگزار می‌شود

از سوی پژوهشگران دانشگاه تهران محقق شد: الهام از سیستم بینایی انسان برای بازشناسی اشیاء

سه برابر شدن شمار نابینایان جهان تا سال ۲۰۵۰

موفقیت دانشمندان در بازیابی بینایی با ابزار الکترونیکی بی‌سیم

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها