یک گزارش جنجالی تازه پرده از «فساد» دیگری در روند تحقیقات علمی در خصوص نوشابههای گازدار برداشته است.
به گزارش دیدهبان علم ایران، دو شرکت بزرگ سازنده نوشابههای گازدار یعنی کوکاکولا و پپسی، به تازگی از ۹۶ سازمان و گروه مرتبط با بهداشت و سلامت حمایت مالی کرده و همزمان علیه پیشنویس قوانینی که منجر به استفاده کمتر مردم از نوشابه های گازدار میشوند، لابی میکنند.
همین یک ماه قبل بود که مشخص شد صنعت قند و شکر در آمریکا در دههای پنجاه و شصت میلادی با پرداخت مبالغی به دانشمندان، آنها را راضی کرده بود که در نوشتههای علمی خود از نقش مضر شکر در سلامت بدن کمتر بگویند و به جای آن، حملاتشان را به سمت چربی موجود در مواد غذایی نشانه بگیرند.
دکتر مایکل سیگال، استاد دانشکده سلامت عمومی دانشگاه بوستون و یکی از نویسندگان این گزارش تازه میگوید که این کمکهای مالی میتواند برحمایت این سازمانها از اقدامات بهداشت عمومی که درصدد کاهش چاقی مفرط با کم کردن میزان مصرف نوشابههای گازدار هستند، تاثیر بگذارد.
به دلیل میزان شکر موجود در نوشابههای گازدار، از آنها به عنوان یکی از عوامل چاقی، بالا رفتن میزان قند خون و همینطور بیماریهای قلبی یاد میشود.
بنیاد تحقیقات دیابت در نوجوانان آمریکا، که یکی از دریافتکنندگان این حمایت مالی است، در بیانیهای اعلام کرده است که این حمایتها به صورت سازمانی نبوده و جمعکنندگان محلی اعانات، آنها را به طورفردی دریافت کردهاند.
این سازمان اعلام کرده است که کارش تحقیق در خصوص دیابت نوع یک است که به گفته این سازمان ربطی به رژیم غذایی یا نحوه خاص زندگی ندارد.
این گزارش جنجالی تنها به حمایتهای مالی شرکتهای نوشابهسازی از سازمانهای علمی بسنده نکرده است.
به گزارش مجله تایم، بخش دیگری از این تحقیق نگاهی به فعالیتهای این شرکتها علیه تصویب قوانین مربوط به کم کردن استفاده از این نوشابهها دارد. در سالهای بین ۲۰۱۱ و ۲۰۱۵، کوکاکولا و پپسی به مخالفت و لابیگری علیه ۲۸ پیشنویس قانونی و حمایت از یک قانون پرداختند.
از بین این ۲۸ پیشنویس،۱۲ مورد آنها به اضافهکردن مالیات بر نوشابهها مربوط بود. تنها قانونی که این شرکتها از آن حمایت کرده بودند، توقف فروش نوشابههای گازدار در مدارس بود به شرطی که نوع رژیمی همان نوشابهها امکان فروش در مدارس را داشته باشند.
این گزارش که در مجله علمی Preventive Medicine منتشر شده است، محققان را در سراسر آمریکا شگفتزده کرده است.
نویسندگان این تحقیق عقیدهدارند که هدف این حمایتهای مالی ایجاد جوی مثبت نسبت به برند آنها در فضاهای تحقیقاتی است. این نویسندگان هشدار میدهند که دریافت چنین حمایتهایی به جای آنکه کمک به بالا بردن سطح بهداشت و سلامت عمومی جامعه کند، در نهایت به سودآوری این شرکتهای خصوصی خواهد انجامید.
انتهای پیام