انواع مشارکت علمی
- مشارکت محدود (Partial Collaboration): در این نوع مشارکت علمی، هر فرد مسوول انجام بخش خاصی از فعالیت پژوهشی است.
- مشارکت کامل (Full Collaboration): در این نوع مشارکت علمی تقسیم کار مشخصی وجود ندارد و همه مراحل پژوهش با همکاری مشارکت کنندگان انجام می شود.
- مشارکت همتراز (Peer Alliance Collaboration): در این نوع همکاری، دو یا چند نویسنده با موقعیت یکسان همکاری می کنند.
مشارکت سلسله مراتبی (Junior/Senior Alliance Collaboration): در این نوع همکاری، نویسندگان همکار به لحاظ ارشدیت و جایگاه علمی در موقعیت یکسانی نیستند. - مشارکت درون گروهی (Intra-Departmental Collaboration): مشارکت پژوهشگران یک گروه واحد با یکدیگر.
- مشارکت بین گروهی (Inter-Departmental Collaboration): مشارکت پژوهشگران یک گروه با پژوهشگران گروه های دیگر در سطح سازمان.
- مشارکت درون سازمانی (Intra-Institutional Collaboration): مشارکت پژوهشگران یک سازمان واحد با یکدیگر (بیشترین نوع همکاری علمی).
- مشارکت بین سازمانی (Inter-Institutional Collaboration): مشارکت پژوهشگران یک موسسه با پژوهشگران سایر موسسات در سطح کشور.
- مشارکت داخلی (Domestic Collaboration): مشارکت علمی پژوهشگران یک کشور با یکدیگر (درون موسسه ای یا بین موسسه ای).
- مشارکت بین المللی (International Collaboration): مشارکت علمی پژوهشگران کشورهای مختلف با یکدیگر (کامل ترین نوع مشارکت علمی).
- مشارکت رسمی (Formal Collaboration): تالیف مشترک، مشارکت در انجام پروژه های پژوهشی، هدایت پایان نامه ها، فعالیت در گروه های پژوهشی.
- مشارکت غیررسمی (Informal Collaboration): تعاملات غیررسمی، سمینارها و سخنرانی ها، دریافت نظرات و پیشنهادات از سایر افراد، داوری آثار دیگران، مشاوره دادن به سایر پژوهشگران، کالج نامرئی.
معمولا همکاری علمی به صورت غیررسمی آغاز شده و نهایتا ممکن است که به همکاری رسمی نیز ختم شود.
کالج نامرئی (Invisible College)
پیوندها و ارتباطات غیر رسمی میان گروه معدودی از همکاران و پژوهشگران دارای علائق مشترک از طریق، جستجوی اطلاعات گروهی، مشاوره، رد و بدل کردن منابع اطلاعاتی، تبادل نظر در همایش ها و کنفرانس ها، جلسات گروهی، ارتباطات علمی از طریق تلفن و ایمیل، بازدیدهای علمی و …
معمولا قبل از آغاز پژوهش، در حین انجام پژوهش و پس از پایان (قبل از ارائه رسمی نتایج)، ارتباط و تعامل با همکاران و سایر پژوهشگران می تواند تاثیر بسیار زیادی در بالا بردن کیفیت پژوهش داشته باشد.