دیده بان علم ایران – Iran Science Watch

تولید کیک بدون گلوتن با صمغ‏‌ها توسط یک محقق کشور

دکتر مهدی کریمی، عضو هیأت علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان خراسان، در تحقیقات خود توانست با استفاده از دو صمغ گوار و گزانتان با نسبت های مشخص، کیک بدون گلوتن با خصوصیات کمی و کیفی تولید کند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران امروزه تقاضا برای مصرف محصولات بدون گلوتن به موازات افزایش بیماران مبتلا به سیلیاک یا دیگر حساسیت ‏های مربوط به مصرف گلوتن، افزایش یافته است. بنابراین استفاده از آردهاي بدون گلوتن نظیر ذرت، برنج، سورگوم، ارزن و غیره در توليد اين دسته از محصولات امري اجتناب ناپذير است.

از سوی دیگر حذف گلوتن سبب توليد فرآورده‌اي با بافت شکننده، رنگ ضعيف، حجم و تخلخل کم مي ‌شود. لذا استفاده از جايگزين ‌هاي مناسب گلوتن نظير هيدروکلوئيدها امري ضروري است؛ از این‏ رو  تولید کیک روغنی فاقد گلوتن بر پایه آرد برنج و ذرت همراه با به ‏کارگیری صمغ‏ های گوار و گزانتان امکان پذیر است. استفاده از این دو صمغ با نسبت ‏های مشخص توانایی تولید محصولی با خصوصیات کمی و کیفی مطلوب را دارد.

به گفته تولید کننده این کیک، ارائه دانش فنی موجود به واحدهای صنعتی و نیمه صنعتی برای تولید این دسته از محصولات موجب رفع نیاز این دسته از بیماران شده و می‌توان از واردات این گونه از محصولات و خروج ارز از کشور جلوگیری و بهره ‏وری اقتصادی ایجاد کرد.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل