قائم مقام وزیر علوم در امور بینالملل با اشاره به برنامههای وزارت علوم برای بینالمللیسازی دانشگاههای کشور گفت: بر این اساس دانشگاه علامه طباطبایی قرارداد یک میلیون یورویی برای انجام پروژه تحقیقاتی به امضا رساند، ضمن آن که تعدادی از دانشگاهها برای همکاری با موسسات علمی برخی از کشورها انتخاب شدند.
به گزارش دیدهبان علم ایران دکتر حسین سالارآملی در مراسم روز بینالملل دانشگاه علم و صنعت با تاکید بر این که بینالمللی شدن دانشگاهها و مراکز علمی یک ضرورت برای کشور است، اظهار کرد: اگر دانشگاههای ما بینالمللی نشوند و مراکز علمی با موسسات علمی دولت تبادلات فناورانه نداشته باشند، حتما بازنده میشوند و ادامه حیات برای آنها میسر نخواهد شد.
وی با تاکید بر این که این امر به دلیل در هم تنیدگی حوزههای مختلف علمی و فناوری است، اظهار کرد: در ساختارهای جدید اداره کشورها، در کنار دولت و مجلس گروهها و سازمانهای بینالمللی نیز نقش بازی میکنند، به این معنا که قدرت در عصر جدید تفاوت بسیاری با گذشته یافته است؛ از این رو درک صحیح از شرایط بینالمللی و واقعیات اثرگذاری قوانین بینالمللی و رفتارهای داخلی حائز اهمیت است.
سالارآملی با اشاره به پدیدههای جهانی چون آلودگی جو زمین، بیماریهای واگیر، تروریسم و محیط زیست رفع این معضلات را در گرو ایجاد قوانین مشترک جهانی دانست.
قائم مقام وزیر علوم در امور بینالملل، بینالمللی شدن را در ارتباط با ۵ سرمایه اصلی شامل سرمایههای امنیتی، اجتماعی، فیزیکی و مالی، علمی و فرهنگی دانست و ادامه داد: با بینالمللی شدن دانشگاهها شاهد رشد مراکز آموزشی و تحقیقاتی هستیم؛ به گونهای که دانشگاه علامه طباطبایی با امضای قرارداد یک میلیون یورویی دانشگاه خارجی، پروژه تحقیقاتی را اجرایی کرده است که اعتبار آن از سوی کشورهای اروپایی تامین میشود.
وی با اشاره به همکاریهای دانشگاه علم و صنعت با موسسات علمی آلمان خاطرنشان کرد: بر اساس این همکاریها قرارداد ۲ میلیون دلاری منعقد شده است که به دنبال آن دانشجویان تحصیلات تکمیلی به کشور آلمان اعزام میشوند و بخشی از اعتبارات آن از سوی ایران و بخشی دیگر از سوی آلمان تامین میشود.
سالارآملی همچنین یادآور شد: دانشگاه مشهد در سال ۹۰ توانست ۵ میلیارد تومان از محل شهریه دانشجویان عراق کسب کند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به چالشهای بینالمللیسازی دانشگاهها یادآور شد: نبود ظرفیت کافی در موسسات علمی و فناوری، اثرگذاریها در حیطه هویتها و تغییرات آن و دست بالا گرفتن بعضی از کشورها در قدرت نرم نظیر نوشتن و هدایت قوانین بینالمللی از جمله چالشهای بینالمللی شدن دانشگاهها به شمار میرود.
سالارآملی با تاکید بر پرهیز کشور از ایجاد نظامهای آموزشی بسته خاطرنشان کرد: نظامهای بسته آموزش عالی علاوه بر آن که موجب فرار مغزها میشود، باعث افزایش هزینه تحقیقات، نبود رقابت منطقهای و جهانی، عدم رعایت استانداردهای سطح بالا، بینظمی و حاکمیت محورهای غیر واقعی و آسیب رسانی به سرمایههای علمی و فرهنگی دانشگاهها خواهد شد.
قائممقام وزیر علوم در امور بینالملل انجام تحقیقات مشترک، میزان جذب گرندهای بینالمللی، نسبت اساتید خارجی در دانشگاههای داخل، میزان انتشارات مشترک و تعداد دانشجویان خارجی در دانشگاههای داخلی را از جمله شاخصهای بینالمللی شدن دانشگاهها عنوان کرد.
وی به برنامههای وزارت علوم برای بینالمللی سازی دانشگاهها اشاره کرد و یادآور شد: بر این اساس بسترسازی و حمایت، نظارت و ارزیابی و سیاستگذاری را از جمله ماموریتهای وزارت علوم تعریف کردیم و متعاقب آن برخی از دانشگاهها برای همکاری با سایر مراکز علمی جهان انتخاب شدهاند.
به گفته وی، دانشگاه علم و صنعت برای همکاری با موسسات علمی آلمان، دانشگاه تبریز برای همکاری با موسسات علمی ترکیه، معاونت پژوهشی وزارت علوم برای ایجاد ارتباط با مراکز علمی ایتالیا، دانشگاه امیرکبیر برای همکاری با موسسات پژوهشی فرانسه، سازمان امور دانشجویان برای همکاریهای علمی با کشور افغانستان و دانشگاه تربیت مدرس برای ایجاد همکاریهای علمی با کشور چین انتخاب شدهاند.