- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

ساخت نسل سوم سامانه راکت هوشمند اطفای حریق در کشور

فناوران پارک علم و فناوری فارس موفق به بومی‌سازی نسل دوم و سوم سامانه راکت هوشمند اطفای حریق شدند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، امید داوودی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان مجری این طرح در این باره اظهار کرد: سامانه راکت هوشمند اطفای حریق که برای نخستین‌بار در شیراز ساخته شده است، بر روی بالگرد و هواپیما نصب می‌شود و عملیات خاموش کردن آتش را در ارتفاع بالا انجام می‌دهد.

وی افزود: این سامانه به صورت خودکار و هوشمند قابلیت تنظیم در ارتفاع را دارد و دارای ویژگی حمل و انبارش در نقاط مختلف و قابل استفاده در حریق‌های بیابانی، جنگلی و مراتع است.

داوودی تصریح کرد: مواد اطفایی موجود در این سامانه هیچ‌گونه آلایندگی زیست‌محیطی ندارد و تمام مصالح و مواد اولیه تولید آن در کشور موجود است و قابلیت تغییر در ساختار مواد اطفایی برای سوخت‌های مختلف و لکه‌گیری حریق را دارد.

وی افزود: توجه به چهار شیوه اطفای حریق پرتاب شامل سردکردن، حذف اکسیژن و دو مرحله جداسازی و قطع سوخت و مرحله شکستن واکنش‌های شیمیایی، اختلاف عملکرد سامانه راکت هوشمند اطفای حریق با آب‌پاش‌های هوایی است که در نقطه‌زنی حریق را مهار کرده و از هدررفتن مواد اطفایی جلوگیری می‌کند.

مجری طرح خاطرنشان کرد: در این سامانه به روش روز دنیا بر اساس استاندارد «سی‌.تی‌.آی‌.اف» کمیته فنی بین‌المللی پیشگیری و اطفای حریق و استاندارد «ان‌.اف‌.پی‌.آ» توجه ویژه شده و با پژوهش و مطالعات بر روی تکنولوژی‌های نوین دنیا در این زمینه، این سامانه در نوع خود بی‌نظیر است.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان گفت: راکت این سامانه هوشمند به وزن ۱٫۵ تن و در ارتفاع ۳۰۰ متری توسط بالگرد برای اطفای حریق قابل پرتاب و اجراست.

داوودی افزود: این سامانه در صورت نیاز ابتدا در استان فارس به عنوان پایلوت و سپس در استان‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انتهای پیام