دیده بان علم ایران – Iran Science Watch

حضور بی واسطه در قلب رویدادها با نرم‌افزار مهندس ایرانی/توئیتر، خریدار ۱۰۰ میلیون دلاری

پریسکوپ، نرم افزاری که ویدیوی رویدادهای ورزشی و کنسرت های بزرگ را به طور زنده و تعاملی از طریق اینترنت پخش می کند همچنان با استقبال فزاینده کاربران شبکه اجتماعی توییتر  مواجه است؛ اما شاید کمتر کسی بداند در پشت پرده این نرم افزار جذاب، جوانی ایرانی آمریکایی به نام کیوان بیک پور است.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، این جوان ۲۸ ساله که در خانواده ای ایرانی در میلی ولی در حومه سانفرانسیسکو متولد شده و دانش آموخته مهندسی کامپیوتر از دانشگاه استنفورد است مهمترین ویژگی نرم افزار پریسکوپ را فراهم کردن امکان تعامل فوری مخاطبان با پخش کنندگان زنده رویداد است که گزارش های ویدیویی را از حالت بسته ای انفعالی به تجربه ای جذاب تبدیل می‌کند.

این اپلیکیشن یا بهتر بگوییم سرویس به شما امکان میدهد که ویدیوهایی را از محل حضور خود به صورت زنده و از طریق دوربین دستکاه اندرویدی با سایر کاربران در سرتاسر جهان به اشتراک گذاشته و ویدیوهای در حال پخش توسط سایر کاربران را نیز تماشا کنید. هنگامی که مستقیما در حال پخش زنده تصاویر هستید، می توانید فهرست دنبال کنندگان، نظرات و قلبهای اهدا شده را – که به نوعی در نقش لایک هستند – مشاهده کنید. هر چقدر قلب بیشتری دریافت کنید، پیشرفت بهتری خواهید داشت که در صورت کسب قلبهای بیشتر نسبت به سایر کاربران وارد لیست “Most Loved” خواهید شد.

بیک پور، مدیر عامل و یکی از دو بنیانگذار شرکت پریسکوپ در سال ۲۰۰۹ قبل از فارغ التحصیلی از دانشگاه یک شرکت طراحی رایانه ای به نام Terriblyclever Design  تاسیس کرد که تولید کننده نرم افزارهای آموزشی برای دانشگاه ها بود. کاربردهای سودمند این نرم افزارها سبب شد تا این شرکت به وسیله «بلک بورد» شرکتی که در فناوری آموزشی تخصص دارد و در واشنگتن دی سی مستقر شده است خریداری شود. بعد از این معامله بیک پور به سمت مدیر ارشد اجرایی آن شرکت منصوب شد.

پریسکوپ مراحل تکامل خود را با کوشش بیک پور و جو برنستاین، دوست نزدیک و بنیانگذار دیگر شرکت در سال ٢٠١٤  پیمود. پخش اینترنتی رایگان رقابت جنجالی «فلوید می ودر» مشت زن معروف آمریکایی و «مانی پاکیو» حریف سرشناس فیلیپینی او از طریق این نرم افزار و همچنین روایت بی واسطه ناآرامی‌های بالتیمور آمریکا چنان معروفیت و محبوبیتی برای این نرم افزار به همراه داشت که  توئیتر در سال ٢٠١٥ با پرداخت رقمی در حدود ١٠٠ میلیون دلار پریسکوپ را حتی پیش از آنکه راه اندازی رسمی آن خریداری کند.

بیک پور که دور از مقر توییتر، تیم ٢٤ نفری پریسکوپ را در سانفرانسیسکو مدیریت می کند می گوید: پریسکوپ ابزاری است که می تواند بنیان گذار حقیقت و هم اندیشی باشد. اگر من بتوانم آنچه را که هم اکنون در بالتیمور در حال وقوع است از دیدگاه یک نفر دیگر به طور خام و دستکاری نشده بببینم، این یعنی حقیقت و البته رسالت پریسکوپ از هنگام انعقاد قرارداد با توئیتر تغییر نکرده است.


انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل