- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

کشف یک راه حل عمومی برای نجات از آلرژی‌ها

دانشمندان دانشگاه‌های میشیگان و نورث‌وسترن راه جدیدی برای مبارزه با آلرژی‌ها یافته‌اند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دانشمندان به جای از بین بردن نشانه‌های آلرژی توسط قرص‌ها،‌ با ابداع روش نوینی، به سیستم ایمنی بدن آموزش دادند که در آینده به آلرژن‌ها حمله نکند. در این روش، محققان با پوشاندن ذرات آلرژن (مواد حساسیت‌زا) با نانوذرات، این ذرات را بدون هیچ گونه واکنشی وارد بدن کردند.

آلرژی چیزی جز واکنش شدید سیستم ایمنی بدن به برخی ذرات خارجی  نیست در حالی که خود آلرژنها به صورت بنیادی برای بدن زیان‌آور نیستند. بنابراین، راه درمان آلرژی آموزش سیستم ایمنی بدن برای حمله نکردن به آلرژنها است.

به گفته دانشمندان،‌ به صورت طبیعی این کار می‌تواند با تزریق مستقیم آلرژن به رگهای خونی انجام شود و در این صورت آلرژنها به مراکز آموزشی بدن (کبد و طحال ….) می‌رسند و در این مناطق بدن به این نتیجه میرسد که آلرژنها برای بدن مضر نیستند و در آینده می‌توانند دفع شوند. اما قبل از این که این مواد به این مراکز برسند مورد حمله سیستم ایمنی قرار می‌گیرند و منجر به واکنش شدید آلرژیک (آنافیلاکسی) می‌شود.

دانشمندان در آزمایشات خود دریافتند آلرژنهایی که توسط نانوذرات پوشش داده می‌شوند می‌توانند بدون آنکه مورد حمله سیستم ایمنی بدن قرار گیرند به این مراکز برسند. سیستم ایمنی بدن آلرژنهای پوشش داده شده توسط نانوذرات را به صورت ذرات غبار می‌بیند و اجازه میدهد که تمام مسیر را طی کنند.

در این مراکز این ذرات حل شده و آلرژنها آزاد میشود. از این طریق بدن یاد میگیرد که آلرژنها بی‌ضرر هستند و به گفته دانشمندان این روش میتواند برای بیماریهایی مانند آسم و بیماریهای مربوط به سیستم ایمنی بدن به کار رود. از آنجا که از نظر تئوری، تمام مواد را میتوان توسط نانوذرات پوشش دار کرد این روش میتواند برای بیماریهای مختلفی به کار برده شود.

انتهای پیام