دیده بان علم ایران – Iran Science Watch

ورود سه داروی «سلول درمانی» به فهرست دارویی کشور

سازمان غذا و دارو با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادی، سه فرآورده دستروسل، رویین شیت و رویین گرف از دسته محصولات درمانی پیشرفته پزشکی (ATMPs) را به فهرست رسمی دارویی کشور افزود.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، نازیلا یوسفی، دبیر کارگروه بررسی و تدوین فهرست دارویی ایران از اضافه شدن سه داروی جدید از دسته داروهای سلول درمانی به فهرست رسمی دارویی کشور خبر داد.

وی خاطرنشان کرد: این داروها، علاوه بر داشتن تاییدیه‌های معتبر بین‌المللی، دارای مزیت درمانی برای نظام سلامت ایران بوده و با قیمتی مناسب به نظام دارویی کشور پیشنهاد می‌شوند.

یوسفی از این اقدام به عنوان آغاز فصلی نو از تنظیم‌گری سازمان غذا و دارو درخصوص درمان‌های نوین سلول، بافت و ژن درمانی یاد کرد.

سه فرآورده دستروسل – متعلق به شرکت دانش بنیان زیست بازساختی تسکین – و رویین شیت و رویین گرف – متعلق به شرکت رویان آتی تک فارمد – از دسته محصولات درمانی پیشرفته پزشکی (ATMPs) هستند. این فرآورده‌ها مشتمل بر سلول‌های مزانشیمی آلوژن مشتق از جفت و پرده‌های جنینی برای بیماری GvHD، ورقه اپیدرمی سلول‌های کراتینوسیت آلوژن جهت ترمیم سوختگی و جایگزین پوستی دولایه سلول‌های کراتینوسیت و فیبروبلاست آلوژن بر روی بستر کلاژنی به منظور درمان زخم‌های مزمن هستند.

رویین شیت

رویین شیت از یک ورقه کراتینوسایتی غشایی شفاف به قطر تقریبی ۰٫۲ میلی‏متر در ابعاد ۶۰ سانتی‏متر مربع بر روی یک سیلیکون ۶۰ سانتی‏متر مربع تشکیل شده است که در حاشیه ورقه کراتینوسایتی و سیلیکون از ۴عدد گیره جهت ثابت نگه داشتن ورقه کراتینوسایتی بر روی سیلیکون استفاده می‏شود. این محصول شامل یک ورقه کراتینوسایتی آلوگرافت منجمد استریل است که توسط یک سیلیکون مشبک پشتیبانی می‏ شود و در دمای کمتر از ۸۰- درجه سانتی‏گراد نگهداري مي‏ گردد. ورقه کراتینوسایتی آلوگرافت این محصول از کشت سلول‏ های کراتینوسایت انسانی مشتق از لایه اپیدرم بافت پوست ناحیه ختنه‏ گاه نوزاد تحت شرایط آسپتیک تولید می‏ شوند.

سلول‌های کراتینوسایت مورد استفاده در این محصول بعد از جداسازی و کشت و تکثیر در بانک سلولی ذخیره می ‏شوند. تمامی مراحل ایجاد بانک سلولی و محصول رویین‏ شیت براساس استانداردها و دستورالعمل‏های GMP معتبر گردیده است. تمام مواد و محیط‏ های با منشا حیوانی که در فرآیند تولید این محصول استفاده می ‏شوند از کشورهای عاری از BSE تهیه می ‏شوند. محصول نهایی بر اساس ویژگی مورفولوژی سلول، ساختار ورقه کراتینوسایتی، یکپارچگی فیزیکی محصول و بسته ‏بندی آن ارزیابی شده و تمامی تست‏ های استریلیتی، مایکوپلاسما و ویروسی بر روی نمونه‏ های محصول آزمایش می‏ شود.

سلول‏ های کراتینوسایت آلوژنیک موجود در محصول رویین‏ شیت از لایه اپیدرمی پوست فوراسکین نوزادان ایرانی به دست آمده است. به واسطه عملکرد این سلول‏ها از طریق ترشح ماتریکس خارج سلولی، سایتوکین‏ ها، فاکتورهای رشد، سنتز و تنظیم کلاژن باعث اپیتلیزاسیون مجدد و تسریع روند ترمیم زخم می‏ شوند. همچنین سیلیکون‏‏ بعنوان بخشی از محصول رویین‏ شیت رطوبت زخم را حفظ کرده و باعث تسـریع التیام زخم می‏ شوند و بـه دلیـل پیشـگیري از خشکی انتهاي اعصاب و عدم چسبندگی به سطح زخـم، کاهش درد را نیز به همراه دارند. این محصول به عنوان یک پوشش موقت در درمان زخم ‏های سوختگی عمقی درجه ۲ به عنوان پوشش دهنده موضع اهدای پوست در بیماران دچار سوختگی درجه ۳ و همراه با نمونه‏ های پوست مش شده اتوگرافت برای پوشش سطح زخم استفاده می‏ شود.

محصول رویین‏ شیت در یک بسته‏ بندی اولیه که به صورت یک ظرف ۶۰ سانتی‏متری مربع از جنس پلی استایرن و بسته‏ بندی ثانویه‏ای از جنس ورقه پلی ‏اتیلنی سه لایه با روکش آلومینیومی به صورت منجمد ذخیره می ‏شود.

رویین‏ گرف
رویین‏ گرف شامل یک پوست دولایه متشکل از سلول‏ های کراتینوسایت و فیبروبلاست در ماتریکس کلاژن است که به صورت دایره‏ای شكل، در اندازه ۴٫۶۷ سانتی‏متر مربع با قطر ۲۴ میلی‏متر بر روی یک غشای نیمه تراوا قرار دارد و به صورت منجمد در دماي ۸۰- درجه سانتي‎گراد عرضه مي‎ شود. همراه با اين محصول،‌ یک بطری شیشه‏ ای حاوي چهار میلی‏لیتر محلول بازیابی استريل و يك ظرف استريل درب‌دار، مخصوص شستشو محصول، وجود دارد. محصول رویین‏گرف دارای یک محلول بازیابی به حجم ۴ میلی‏لیتر برای بازیابی محصول منجمد و رسیدن به عملکرد بیولوژیکی قبل از پیوند است. با وجود داشتن پروتئین‏ های ماتریکس خارج سلولی و سایتوکاین ‏های موجود در پوست انسان، در محصول رویین‏گرف هیچ کدام از سلول‏های لانگرهانس، ملانوسیت‏ها، ماکروفاژها، لنفوسیت‏ها، رگ‏های خونی و فولیکول‏ های موی پوست طبیعی وجود ندارند.

سلول‏های کراتینوسیت و فیبروبلاست مورد استفاده در تولید اين محصول تحت شرایط کاملا استريل، از پوست ناحیه ختنه‏ گاه نوزاد سالم پس از غربالگری‏ های لازم، جداسازی و کشت شده ‏اند. تمامی آزمون‎‌هاي ویروسی انسانی برای مادر نوزاد انجام شده و همگی منفی بوده است. بانک‏های سلولی کراتینوسیت و فیبروبلاست که منشاء سلول‏های مورد استفاده در رویین‏گرف هستند، بر اساس ویروس ‏های انسانی و حیوانی، رتروویروس ‏ها، باکتری ‏ها، قارچ، مخمر، مایکوپلاسما، کاریوتایپ، هویت سلول و تومورزایی مورد ارزیابی قرار گرفته است.

محصول نهایی نیز از لحاظ خصوصیات ظاهری بافت، ايجاد لايه اپیدرمی، زنده‎ مانی سلولی، استریلیتی، مایکوپلاسما، اندوتوکسین و سلامت فیزیکی بسته ‏بندی، مورد تاييد قرار گرفته است. همچنین، تمام مواد و محیط ‏های با منشاء حیوانی که در فرآیند تولید و آماده‏ سازی این محصول مورد استفاده قرار گرفتند، قبل از استفاده از لحاظ استریلیتی، ویروسی و مایکوپلاسما مورد بررسی قرار گرفته ‏اند.

محصول رويين‎گرف به واسطه عملکرد سلول‎هاي اصلي پوست، يعني سلول‏هاي فيبروبلاست و كراتينوسايت، موجب ترشح ماتریکس خارج سلولی، سیتوکاین‏ها، فاکتورهای رشد، سنتز و تنظیم کلاژن مي‎شود و در نتيجه در تسریع روند بهبود زخم، بهبود اپیتلیالي شدن مجدد ناحيه زخم و جلوگيري از تشکیل اسكار عمل مي‎كند.

سلول‏های کراتینوسایت و فیبروبلاست دو سلول اصلی درگیر در فاز التهابی، ترمیم و بازسازی پوست هستند که التهاب در محل زخم، تکثیر و بلوغ سلول‏های فیبروبلاست و کراتینوسیت که برای ترمیم زخم ضروری هستند را افزایش می‏دهد. فیبروبلاست‏ها با سنتز کلاژن و ایجاد پیوند متقابل، ماتریکس خارج سلولی تشکیل می‌دهند و با تمایز به فنوتیپ میوفیبروبلاست بسته شدن زخم‏ها را تسهیل می‏کنند. این محصول برای درمان زخم‏های پوستی غیرعفونی درجه ۲ و ۳ و درمان زخم‏‏ پای دیابتی نوروپاتیک درجه ۳ که به درمان‏های مرسوم پاسخ نمی‏ دهند کاربرد دارد.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل