دیده بان علم ایران – Iran Science Watch

نوعی از ویروس تبخال موجب بروز بیماری ام اس

آلوده شدن به ویروس تبخال (اپشتین بار) معمولاً هیچ علامتی ایجاد نمی کنند اما تحقیقات نشان می دهد که این ویروس در ابتلای افراد به بیماری ام اس نقش موثری دارد.

به گزارش دیده بان علم ایران به نقل از موسسه ملی بهداشت (NIH)، گرچه علت زمینه ای بیماری ام اس تا کنون ناشناخته باقی مانده است اما احتمال می رود که نوعی عفونت ویروسی در ایجاد این بیماری نقش داشته باشد و در این میان، ویروس اپشتین بار (EBV) در میان مظنونان اصلی است.

EBV یک ویروس تبخال است که اغلب هیچ علامتی ایجاد نمی کند. با این حال ممکن است در برخی افراد منجر به مونونوکلئوز عفونی گردد.

پس از آلوده شدن فرد با EBV، ویروس در سلول ها در حالت نهفته باقی می ماند و در برخی موارد ممکن است دوباره فعال شود. این ویروس تقریبا ۹۵٪ از بزرگسالان را مبتلا می کند اما تنها تعداد اندکی از آنها به ام اس مبتلا می شوند.

برای بررسی اینکه آیا ارتباطی بین بیماری MS و ویروس EBV وجود دارد یا خیر، تیمی از محققان بیش از ۱۰ میلیون پرسنل فعال ارتش ایالات متحده را بین سال‌های ۱۹۹۳ و ۲۰۱۳ مورد مطالعه قرار داده اند.
نتایج این تحقیق گسترده در ۱۳ ژانویه ۲۰۲۲ نشان داد، در افرادی که به ام اس مبتلا شدند میزان بسیار بالاتری از آلودگی به ویروس EBV نسبت به افرادی که به عنوان گروه شاهد در این آزمایشات حضور داشتند وجود داشته است.

بر اساس این مطالعات از میان ۸۰۱ مورد ابتلا به ام اس، تنها یک فرد در آخرین نمونه جمع آوری شده قبل از شروع بیمار از نظر ابتلا به ویروس EBV منفی گزارش شده است. این تیم محاسبه کرد که احتمال ابتلا به ام اس در افراد آلوده به این ویروس، ۳۲ برابر افراد غیر آلوده است.

محققان معتقدند که ارتباط بین آلودگی با ویروس EBV و خطر ابتلا به بیماری MS آنقدر قوی است که نمی توان آن را با سایر عوامل خطر احتمالی MS یکسان دانست.

یافته‌های تحقیقات قویاً نشان می‌دهند که آلودگی با ویروس EBV بخشی از زنجیره رویدادهایی است که منجر به اکثر موارد MS می‌شود و محققان چنین ارتباطی را بین آلودگی با سایر ویروس های انسانی و ابتلا به ام اس پیدا نکرده اند.

با این حال، EBV به خودی خود برای تحریک شروع بیماری ام اس کافی نیست و سایر عوامل ناشناخته قطعا در ابتلای افراد به این بیماریِ خود ایمنی نقش موثری دارند.

دانشمندان معتقدند انجام این تحقیقات گامی بزرگ بوده است زیرا نشان می دهد که اکثر موارد ابتلا به ام اس با جلوگیری از آلودگی با ویروس EBV قابل پیشگیری است.

خروج از نسخه موبایل