دیده بان علم ایران – Iran Science Watch

اجرای ۲۰ هزار میلیارد ریال پروژه پیشران هسته‌ای طی چهار سال آینده

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی بر تعریف و اجرای دو هزار میلیارد تومان پروژه‌های پیشران انرژی اتمی توافق کردند.

به گزارش دیده بان علم ایران، روح الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری در این دیدار که با حضور رییس سازمان انرژی اتمی ایران و جمعی از متخصصان صنعت هسته‌ای کشور برگزار شد، با اشاره به ضرورت کاربردی‌سازی و ارتقای نقش فناوری هسته‌ای در متن زندگی مردم اظهار کرد: نقش آفرینی شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان مصادیق مردمی‌سازی اقتصاد در صنعت هسته‌ای می‌تواند ضمن تکمیل زنجیره‌ ارزش این صنعت و کاربردی‌سازی آن، توسعه محصولات و خدمات ارزش‌آفرین و اشتغال‌زا را به ارمغان بیاورد.

دهقانی فیروزآبادی از آمادگی کامل معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری برای همکاری با سازمان انرژی اتمی در پروژه‌های پیشران گفت و ادامه داد: می‌توانیم در چند حوزه خاص و پیشران مانند نیروگاه‌های کوچک همراه با آب شیرین‌کن که بازار بسیار خوبی دارد، همکاری کنیم.

وی افزود: آماده هستیم تا در پروژه‌های در این سطح، با توجه به منابع و ظرفیت‌هایی که معاونت علمی در اختیار دارد، حمایت صورت دهیم تا چندین پروژه با ارزش‌های بالا و پیشران خوبی در جریان اقتصاد دانش‌بنیان به کمک انرژی اتمی و ظرفیت‌های آن تعریف شود.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با بیان این‌که ظرفیت بالای صنعت هسته‌ای و دستاوردهای ارزنده دانشمندان این حوزه موجب شده است تا کشورمان اکنون در جایگاه توانمندترین کشورهای برخوردار از این دانش و فناوری قرار بگیرد، ادامه داد: معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، به عنوان بازوی اجرایی دولت، سه حوزه توسعه علم، توسعه فناوری و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان را مورد تأکید و توجه قرار داده است. یکی از معدود بخش‌های کشورمان که توسعه هر سه حوزه در آن به صورت همزمان جریان دارد، صنعت هسته‌ای و فناوری اتمی است. ذیل همکاری‌ها با سازمان انرژی اتمی، هم توسعه علمی، هم توسعه فناوری و نیز توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در حال تحقق است.

رئیس بنیاد ملی نخبگان، با اشاره به همراهی و هم‌سویی سازمان انرژی اتمی با جریان اقتصاد دانش‌بنیان کشور، گفت: حرکت دادن و همراه کردن بعضی از دستگاه‌ها در مسیر اقتصاد دانش‌بنیان نیازمند انرژی و صرف زمان بسیاری است؛ اما سازمان انرژی اتمی از آن دست سازمان‌هایی است که بر اساس فناوری تاسیس شده و این فرهنگ در ساختار آن تنیده شده و همکاری با این سازمان یک فرصت ویژه برای معاونت علمی برای توسعه وجوه مختلف اقتصاد دانش‌بنیان به حساب می‌آید.

وی با تاکید بر افزایش نقش دانش‌بنیان‌ها در صنعت هسته‌ای، افزود: مقام معظم رهبری نسبت به آگاه‌سازی مردم و مردمی‌سازی اقتصاد همواره تاکید داشته‌اند اما علیرغم این که مردم مهم‌ترین جریان حامی و پیش برنده اقتصاد دانش‌بنیان و همین طور انرژی اتمی هستند، اما نسبت به دستاوردها و ثمرات این حوزه آگاهی بخشی و اطلاع‌رسانی چندانی صورت نگرفته است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری ادامه داد: سازمان انرژی اتمی با فعالیت‌های اثرگذار و دستاوردهایش در ارتقای زندگی جامعه و پیشرفت کشور نقشی پررنگ و اثرگذار ایفا کرده است که قطعا آگاهی مردم نسبت به آن‌ها، عرق ملی را همراه این حرکت ارزشمند خواهد کرد و وقتی مردم آگاه شوند که دارو، درمان و سلامت و بسیاری از حوزه‌های دیگر زندگی آنان به موضوع انرژی اتمی بستگی دارد، قطعا همراهی بیشتری را نسبت به این عرصه خواهند داشت.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری، یکی از جلوه‌های مردمی‌سازی اقتصاد را شرکت‌های دانش‌بنیان دانست و گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان، جلوه‌ای بارز از ایفای نقش مردم در اقتصاد هستند و پیوند آن‌ها با صنعت هسته‌ای کشور می‌تواند ثمرات و برکات بسیاری برای ارتقای زندگی جامعه و دستاوردهای ماندگار باشد.

پیوند دانش‌بنیان‌ها به مسائل صنعت هسته ای کشور

محمد اسلامی، رییس سازمان انرژی اتمی نیز در این مراسم، با بیان این‌که فناوری‌های نوظهور و پیشرفته لازمه‌ای برای توسعه‌یافتگی کشورها است و به خصوص برای کشور ما حیاتی است، گفت: چراکه دارای استعدادها و ظرفیت‌های فراوانی هستیم. باید با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان و پیوند فناوری به این ظرفیت‌ها، کشورمان سهم گسترده‌تری از خلق ارزش افزوده و همچنین توسعه را به خود اختصاص دهد.

وی خاطرنشان کرد: سازمان انرژی اتمی ایران به عنوان یکی از پیشتازان در حوزه علوم و فنون نوین، عرصه را گشوده تا مسیر پیوند شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و خلاق به این عرصه اقتدارآفرین و توسعه‌ساز فراهم شود. مقام معظم رهبری صنعت هسته‌ای را یک حوزه اقتدارآفرین برای کشور دانستند و همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان را وجه ارزش آفرین و توسعه بخش اقتصاد کشور می‌دانند. بر همین اساس تعامل میان شرکت‌های دانش‌بنیان و صنعت هسته‌ای کشور، می‌تواند علاوه بر اقتدار و افتخار، اقتصاد را نیز ارتقاء ببخشد.

اسلامی تصریح کرد: ما در امتداد تفاهماتی که در گذشته با معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری داشتیم، شکل جدی‌تر و دقیق‌تری از همکاری‌ها را شکل دادیم و از مرحله تفاهم، یک گام به جلو حرکت کردیم و با توافق‌نامه‌ای، سرفصل‌هایی را که مسائل صنعت هسته‌ای کشور و سازمان انرژی اتمی بوده و در پیوند با شرکت‌های دانش‌بنیان، حل و فصل آن‌ها می‌تواند ضمن سرریز دانش این صنعت به بخش تجاری، ارزش افزوده و اشتغال بیافریند، در قالب این توافق‌نامه تعریف کردیم.

وی یادآور شد: تولید ماده اولیه‌ای برای تولید یک رادیو دارو که می‌تواند سایر حوزه‌ها را پوشش دهد، یکی از سرفصل‌های توافق‌نامه است و این نقطه عزیمت می‌تواند مقدمه‌ای برای رسیدن به اهداف بزرگ باشد و بتوانیم صنعت هسته‌ای را شتابان‌تر به جلو پیش ببریم.

تصویب طرح‌های پیشران هسته‌ای دو هزار میلیارد تومان

در این نشست، توافق‌نامه همکاری مشترک «معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری» و «سازمان انرژی اتمی ایران»، با اهدافی چون حمایت و بهره‌مندی از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در زنجیره ارزش صنعت هسته‌ای در راستای توسعه محصولات و خدمات تخصصی و تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی، همکاری و مشارکت در توسعه کاربرد فناوری‌های مرتبط با صنعت هسته‌ای و ارتقای کارکردهای نظام نوآوری و فناوری در بخش علوم و فنون هسته‌ای به امضا رسید.

از دیگر محورهای این توافق‌نامه می‌توان به همکاری و مشارکت در توسعه بازار تخصصی فناوری هسته‌ای برای شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور و همکاری و مشارکت در ارتقاء و توسعه ایمنی هسته‌ای و حفاظت پرتویی اشاره کرد.

محور کلی این توافق‌نامه مبتنی بر تعریف پروژه‌های کلان دانش‌‎بنیان تقاضامحور و مسئله محور برای رفع نیازهای صنعت هسته‌ای به‌ویژه نیازهای ارزبر، گلوگاهی و راهبردی با استفاده از ظرفیت شرکت‌‎های دانش‌بنیان، فناور و خلاق از طریق ایجاد کنسرسیوم‌های تخصصی دانش‌بنیان و فناور و پروژه‌های پیشران است.

مجموع ارزش پروژه‌های تعریف‌شده طی دوره چهار ساله به میزان هدف ۲۰ هزار میلیارد ریال تعیین شده و مجموع ارزش مشارکت در توسعه زیرساخت‌های فناورانه، مشارکت در یکی از صندوق‌های غیردولتی پژوهش و فناوری و حمایت از تحقیق و توسعه در مجموع ۱۲هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تعیین شده است. پیگیری و اجرای زمینه‌های لازم برای پیشبرد اهداف توافقنامه، توسط کمیته راهبری و نظارت انجام می‌شود.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل