وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم خواست سامانه نظام اندازهگیری بهرهوری سازی ها (ناب) را ذیل سامانه «نان» تعریف و راه اندازی کند تا از خروجی این نظام در رتبهبندی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی استفاده شود.
به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر محمدعلی زلفیگل در چهاردهمین نشست هیئتهای نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت استانی با بیان اینکه در وزارت علوم در دوره جدید، پنج اولویت، مبنای برنامهریزی قرار گرفته است، گفت: مرجعیت و دیپلماسی علمی، فناوری و نوآوری، آموزش، پژوهش و برونداد هدفمند، نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری، شاگرد تناور و نوآورپروری و تولید خدمت ثروت و سرمایه از دانش، اولویتهای اعلامی وزارت علوم هستند.
وی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا، جانبازان و رزمندگان، گفت: رسیدن به جمعیت دانشجویی چهار میلیون و ۵۰۰ هزار نفری در سالهای اخیر در مقایسه با جمعیت ۱۷۰ هزار نفری قبل انقلاب اسلامی، قرار گرفتن ۸۴۰ عضو هیئت علمی در فهرست دانشمندان یک درصد برتر دنیا و کسب رتبه ۱۵ تولید علم دنیا تنها بخشی از دستاوردهای آموزش عالی است.
زلفی گل افزود: پیش از انقلاب هیچ مجله پژوهشی معتبر بینالمللی نداشتیم، اما فقط در یک سال گذشته ۲۰ مجله پژوهشی کشورمان وارد نمایههای بینالمللی شدند و ۱۰۹ مجله هم در سالهای گذشته وارد این فهرست شده بود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه مبحث نظارت و ارزیابی را برای تحقق بهره وری بسیار مهم عنوان و تاکید کرد: تعریف شاخصهای بهره وری در وزارت علوم و ایجاد سامانه هوشمند نظارت و ارزیابی دو مطالبه اصلی من از مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم است.
زلفیگل با تأکید بر محور قرار گرفتن شاخصهای بهرهوری برای تدوین آییننامهها و بخشنامههای ستادی و دانشگاهی و برنامهریزی آموزش عالی، گفت: باید به سمتی حرکت کنیم که امکان نظارت همگانی بر فعالیت همه موسسات آموزش عالی فراهم شود.
وزیر علوم اضافه کرد: در دنیای جدید، رقابت همه جانبه جایگزین تنازع بقا شده است؛ در رقابت توجه به کمیت و کیفیت باهم مورد توجه است و در میدان رقابت، نوآوری و نوآفرینی تعیینکننده است.
وی گفت: هدف از رقابت افزایش بهرهوری و بهبود کیفیت زندگی است و نوآوری و نوآفرینی دانشبنیان است؛ تولید علم و دانش در دانشگاهها، پژوهشگاهها، مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری اتفاق میافتد؛ علم نور است، شفافیت و شفافیتزایی در ذات علم و دانش نهفته است.
وزیر علوم با تاکید بر اینکه استانداردسازی و استانداردپذیری برای هر محصولی بهویژه علم و فناوری و نوآوری و منابع انسانی یک ضرورت است، گفت: بهرهوری دانشبنیان پیشران بهبود زندگی است و ارزیابی دستگاه اجرایی بر مبنای استانداردهای جهانشمول و بومی در راستای افزایش بهرهوری و بهبود کیفیت زندگی و امید به زندگی است.
وی اظهار کرد: تولید علم مرجعیت و مصرف علم، رفاه بشری ایجاد میکند. احصای شاخصهای بهرهوری درون و برونسازمانی تکلیف آموزش عالی است.
زلفی گل تاکید کرد: برای افزایش بهرهوری، آییننامهها و مقررات و قوانین بایستی بر اساس شاخصهای بهرهوری طراحی، تدوین، تصویب و اجرا شوند و اجرای درست قوانین و مقررات آییننامهها بایستی موجب ارتقاء شاخصهای بهرهوری شود و البته پیش نیاز ارتقای بهرهوری تعیین اهداف واقعی و صحیح است.
وی افزود: پیش نیاز بعدی داشتن برنامه دانشبنیان بر اساس اسناد فرادستی است؛ بدیهی است که برنامهریزی بایستی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت باشد و چون در برنامهریزیها اولویتها، بسیار مهم است تعداد اولویتها باید محدود باشد؛ زیرا اگر اولویت زیاد باشد، مثل این است که اولویتی تعیین نشده است.
زلفیگل با اشاره به این که مرجعیت و دیپلماسی علمی، فناوری و نوآوری، آموزش، پژوهش و برونداد هدفمند، نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری، شاگرد تناور و نوآورپروری و تولید خدمت ثروت و سرمایه از دانش از اولویتهای اعلامی وزارت علوم در دوره جدید است، تاکید کرد: انتظار میرود که مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم ،شاخصها و بروندادهای منجر به تحقق اولویتهای فوق را با مطالعه تطبیقی ملی و بینالمللی احصاء و دائماً آنها را ارزیابی کند.
همچنین مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت باید برنامههای راهبردی دانشگاهها را رصد و ارزیابی مستمر کند؛ پویش، پالایش و پیرایش مستمر شاخصهای بهرهوری و و روزآمد کردن آنها بسیار مهم است.
وزیر علوم با اشاره به اینکه ایجاد نظام سنجش و انگیزش لازم برای ارتقاء وجاهت و جایگاه بحث ارزیابی نیز ضرورت دارد، گفت: در همین راستا با پیشنهاد مرکز نظارت و ارزیابی برای ایجاد جایزه بهبود کیفیت و بهرهوری موافقت شد.
وی با اشاره با اینکه برای افزایش انگیزه اعضای هیئت علمی پایههای تشویقی در هیات امنا و دولت تصویب شد، گفت: تعریف پایههای تشویقی برای یاوران علمی نیز در اصلاح آییننامه استخدامی این همکاران در حال پیگیری است.
وزیر علوم تاکید کرد: طراحی و اجرای نظام هوشمند ارزیابی یک نیاز نیست، بلکه تکلیف است.
وی اظهار کرد: بهترین راهکار برای نظارت و ارزیابی، ایجاد بستر شفافیت و نظارت همگانی مردم بر مؤسسات آموزش عالی است.
انتهای پیام