دیده بان علم ایران – Iran Science Watch

ساخت آجر هوشمند با قدرت تولید آب و برق

محققان در انگلیس، موفق به ساخت آجر هوشمندی شدند که قادر به تصفیه آب، تولید برق و نیز اکسیژن است.

به گزارش دیده‌بان علم ایران این آجر هوشمند از ترکیب سلول‌های سوختی میکروبی (MFC) با آجر عادی تولید شده است. سلول‌های سوختی میکروبی نوعی مبدل انرژی هستند که برای تجزیه زباله‌های آلی استفاده شده و جریان الکتریسیته تولید می‌کنند.

دیوارهای ساختمان در معرض انواع زباله‌های زیستی از جمله جسد حشرات قرار دارند، بنابراین می‌توان با استفاده از آجر هوشمند، زباله های زیستی را به انرژی الکتریکی تبدیل کرد.

دیوار هوشمند با محیط داخل و خارج خانه در ارتباط است، بنابراین می تواند تمام منابع زاید مانند دی اکسید کربن و زباله را به مواد کارآمد تبدیل کند.

به گفته محققان “موتورهای زنده” این دیوارها می‌توانند محیط و ساکنان را در داخل و خارج ساختمان حس کرده و واکنش نشان دهند. این دیوارهای راکتور زیستی بسته به شکل برنامه‌ریزی آنها می‌توانند چیزهایی مانند آب ناسالم، دی‌اکسیدکربن، نور خورشید، جلبک، باکتری و مواد مغذی را در خود جذب کرده و در عوض منابعی مانند آب آشامیدنی، اکسیژن، برق، گرما، مواد شوینده تجزیه‌پذیر، زیست توده و فلورسنس‌زیستی تولید کنند.

این آجرهای هوشمند تنها بخشی از پروژه بزرگ “معماری زنده” در انگلستان و اروپا هستند که با هدف مقابله حل مشکلات پایداری جهانی فعالیت می‌کند.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل