گروه علوم پایه فرهنگستان علوم در نامه ای به وزیر علوم نسبت به تبعات ادامه روند کاهش گرایش دانش آموزان به رشته های علوم پایه به ویژه ریاضیات و فیزیک در توسعه پایدار کشور هشدار دادند.
به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر یوسف ثبوتی، رییس گروه علوم پایه فرهنگستان علوم در نامه خود خلاصهای از نقد و پیشنهادهای ارائه شده در نشست چندی پیش جمعی از استادان علوم پایه کشور با وزیر علوم و اعلام آمادگی این استادان برای همکاری و مشاوره را به دکتر غلامی ارائه کرده است.
به نوشته تارنمای انجمن فیزیک در بخشی از این نامه آمده است: «استقبال دانش آموزان دبیرستانی و دانشجویان دانشگاهی از فیزیک و ریاضی در یک دهه گذشته بهطور محسوس کم شده است. این روند در صورت تداوم، توسعه پایدار کشور را با مشکل روبرو خواهد کرد. ریاضی و فیزیک پایههای اصلی همه آموزشهای دانشگاهی، از علوم پایه گرفته تا علوم مهندسی، زیستی، پزشکی، کشاورزی، خدماتی و اجتماعی و اقتصاد و … هستند. ریاضی و فیزیک راه درست اندیشیدن، مستند گفتن و شنیدن و منطقی عمل کردن را به جوان میآموزد. نباید با بیتفاوتی از کنار بیعلاقهگی به فیزیک و ریاضی گذشت.
ریشههای بیعلاقهگی به علوم پایه بهخصوص فیزیک و ریاضی، را میتوان به ترتیب اهمیت چنین شمرد:
کاهش شان اجتماعی معلم ناشی از وضع معیشتی نابهسامان معلمی، نبود بازآموزی معلمان
افزایش بیهدف و بیکیفیت مراکز آموزش عالی دانشگاهی، در هر دو بخش خصوصی و دولتی، و بدون درنظر گرفتن نیازهای جامعه
بیتوجهی گسترده به آموزشهای کیفی دبستانی ، دبیرستانی و دانشگاهی
برنامههای نادرست آمادهسازی متقاضیان ورود بهدانشگاهها از راه تستزنی بهجای درک مفاهیم علمی
عدم شناخت جامعه از توانمندیهای متخصصان فیزیک و ریاضی در کشور
نارسائیهای نظام گزینش دانشجو از طریق آزمونهای ورودی و غیراستاندارد در تمام مقاطع از ابتدائی گرفته تا دانشگاه
کمبود فرصتهای شغلی برای دانشآموختگان علوم پایه
شتاب گرفتن فرار مغزها بهخاطر نبود فرصتهای اشتغال و معیشت مناسب در کشور
پدیدهی دانشگاه فرهنگیان، مخصوصاً پردیسهای فراوان و بیکیفیت و تهی از مدرسین واجد شرایط تدریس در شهرهای کوچک و بزرگ کشور
اساسنامه نارسای دانشگاه فرهنگیان:
نادیده گرفته شدن توان سایر دانشگاهها در تربیت ملعم و مدرس برای دبیرستانها توسط وزارت آموزش و پرورش
سیاست وزارت آموزش و پرورش در منحصر کردن استخدام معلم تنها از دانشآموختگان فرهنگیان»
انتهای پیام