دیده بان علم ایران – Iran Science Watch

ترمیم ریزش مو و طاسی با سلول های بنیادی

محققان ایرانی در مقاله ای مروری ظرفیت ها و مشکلات ترمیم فولیکول های مو به منظور درمان ریزش مو و طاسی با سلول های بنیادی را بررسی کردند.

به گزارش دیده بان علم ایران، مو نقش مهمی در زیبایی دارد و معمولا زندگی روزمره و اعتماد به نفس افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به همین دلیل ترمیم و بازسازی مو از نظر تجاری مورد توجه قرار گرفته و توسعه یافته است؛ اما دانشمندان و پژوهشگران همچنان به دنبال یافتن راهی برای ترمیم ریزش مو و آلوپسیا (‌طاسی نقطه ای سر، شرایطی است که در آن موی یک نقطه یا تمامی بدن ریخته و دیگر نمی‌روید) هستند.

پژوهش‌های اخیر در خصوص ترمیم فولیکول مو و آلوپسیا نشان داده‌اند که بازنگری در دیدگاه‌ها و رویکرد‌ها ضروری است.

به منظور یافتن رویکرد تازه‌ای در درمان ضایعات مو، دکتر نیلفروش زاده، دکتر زارع، دکتر زرین تاج، دکتر مظفری و همکارانشان در دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، پژوهشگاه رنگ، دانشگاه علوم پزشکی ایران و پژوهشگاه رویان به مرور و جمع بندی پژوهش‌های صورت گرفته در این زمینه پرداختند.

یافته‌های این گروه که به صورت یک مقاله مروری در مجله Nanomedicine: Nanotechnology, Biology & Medicine به چاپ رسیده است، نشان داد، برای غلبه بر مشکلات موجود در این حوزه، استفاده از روش‌های نوینی چون سلول‌های بنیادی پرتوان و نانو‌فناوری، راه‌گشا خواهد بود.

نانو فناوری می تواند روش‌های جدید در باز برنامه‌ریزی سلول‌ها (Reprograming) و کنترل تمایز سلول‌های پرتوان ایجاد کند. بی‌تردید استفاده از این روش‌ها نیازمند پیشرفت در تکنولوژی و پاسخ به سوالات متعددی است که همچنان در این حوزه مطرح هستند.

در مقاله مروری منتشر شده، پژوهشگران مذکور به شرح مشکلاتی که باید بر آنان غلبه شود، امیدها و محدودیت‌های علمی که در طراحی کنام سلول‌های بنیادی برای بازسازی فولیکول‌های مو وجود دارد، پرداخته اند.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل