دیده بان علم ایران – Iran Science Watch

تجربه خریدی پرهیجان در ویترین هوشمند واقعیت افزوده پژوهشگران ایرانی

پژوهشگران گروه واقعیت مجازی دانشگاه صنعتی خواجه نصیر موفق به طراحی ویترین هوشمند واقعیت افزوده شدند.

به گزارش دیده بان علم ایران متخصصان یک شرکت دانش بنیان موفق شدند این ویترین هوشمند واقعیت افزوده را روانه بازار کنند. این ویترین شامل چند بخش نرم افزاری و سخت افزاری است و می‌تواند موقعیت کاربر را تعیین و با آن ارتباط برقرار کند و در فروشگاه‌ها، موزه‌ها و گالری‌ها قابلیت استفاده دارد.


سید نوید حیدری از مجریان این طرح دانشگاهی، در خصوص نحوه عملکرد ویترین، گفت: هنگام عبور خریدار از محدوده ویترین، سیستم موقعیت‌یاب این ویترین هوشمند، موقعیت خریدار را تشخیص می‌دهد و نمایش اطلاعات محصولات را بر روی شیشه آغاز می‌کند و در صورتی که کاربر محصول خاصی را از روی شیشه انتخاب کند اطلاعات دیگر محصولات پاک می‌شود و نور ویترین کاهش می‌یابد.


وی همچنین تصریح کرد: پس از انتخاب محصول از سوی خریدار به کمک یک ربات دو درجه آزادی در داخل ویترین نوری متمرکز به جسمی که کاربر انتخاب کرده، تابانده شده و در ادامه اطلاعات کامل‌تری از آن محصول بر روی شیشه نمایش داده می‌شود.


به گفته این دانشجوی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، ویتا قابلیت تشخیص چپ دست یا راست دست بودن مشتری را دارد و می‌تواند تمام منوها را در سمت راست و یا چپ شیشه نمایش دهد.


وی با اشاره به این که هم اکنون این سیستم تنها برای یک کاربر (خریدار) در نظر گرفته شده، اظهار کرد: زیرساخت‌های برنامه‌نویسی لازم برای استفاده همزمان چند کاربر نیز فراهم است هر چند که این زیرساخت‌ها با صرف مدت زمان زیاد و آزمایش‌های متعدد فراهم شده است به طوری که یکی از برنامه‌های سیستم تا مرحله‌ی نهایی شدن ۲۵۰ مرتبه ویرایش شده است.


حیدری با بیان این که هم اکنون با پرداخت نزدیک به ۱۰ میلیون تومان هزینه می‌توان نمونه‌ای از این ویترین هوشمند ایرانی را خریداری کرد، ادامه می دهد:‌ این سیستم بدون نیاز به تغییر ویترین و بر روی یک شیشه معمولی قابل پیاده سازی است که جذابیت آن باعث توجه بیشتر مشتریان به این ویترین و خرید از فروشگاه می‌شود.


این محقق دانشگاه خواجه نصیر همچنین درباره‌ی جهش تکنولوژیک این سیستم نسبت به دیگر سیستم‌های واقعیت افزوده توضیح می دهد: تا کنون در کاربردهای واقعیت افزوده نیازمند قرار دادن یک ردیاب بر روی سر بودیم که کاهش قدرت مانور کاربر، قیمت بالا و بالا بودن احتمال صدمه دیدن ردیاب از نکات منفی آن بود اما در این سیستم، ردیاب در یک موقعیت مناسب و تا حدودی دور از دسترس ثابت شده است.


حیدری گفت: تمام بخش های این ویترین اعم از ربات نورپرداز و کنترل مرکزی و ماژول بیسیم در شرکت و توسط متخصصان داخلی طراحی و ساخته شده است.

 

به گفته وی، این شرکت همچنین دو پروژه پرو هوشمند لباس و طراحی و پیاده سازی بیلبوردهای تبلیغاتی هوشمند را نیز در دستور کار دارد.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل