دیده بان علم ایران – Iran Science Watch

مواد ضدخوردگی صنایع نفت و گاز توسط متخصصان ایران بومی سازی شد

متخصصان پژوهشگاه نفت موفق به بومي‌سازي و توليد مواد افزودني بازدارنده خوردگي برای استفاده در شركت‌هاي بهره‌برداري نفت و گاز و همچنين بهينه‌سازی خواص مواد افزودني مذکور با استفاده از نانو فناوری شدند.

به گزارش دیده بان علم ایران خوردگی فلزات ، در صنايع نفت و گاز يکی از مشکلات عمده به شمار آمده و سالانه مبالغ هنگفتی را به خود اختصاص می‌دهد، از اين رو وقفه در توليد، زيان قابل توجهي چه از نظر توليد هيدروکربن‌های نفتی و چه از نظر هزينه تعميرات در پی خواهد داشت.

بر همين اساس سلامت تجهيزات در طول عمر مفيد آن‌ها يک مسأله اساسی است و گاز طبیعی استخراج شده از داخل چاه حاوي مقدار زیادی گازهاي هیدروژن سولفید و کربن دی اکسید است و این امر موجب اسیدیته زياد گاز مي‌شود كه به آن، گاز ترش می‌گویند. گاز ترش باعث بروز خوردگی­ در تجهیزات سر چاهی و لوله­­ های انتقال گاز و در نتيجه خرابی سیستم­ها شده و در نهايت موجب بروز مشکلات اقتصادی زیادی می شود.

استفاده از بازدارنده‌های خوردگی سال‌هاست که به عنوان يکی از روش‌های کارآمد كنترل خوردگي در صنايع نفت و گاز مورد استفاده قرار مي‌گيرد و بازدارنده خوردگي ماده‌ای است که به مقدار کم به سيستم افزوده می‌شود تا واکنش شيميايی را يا متوقف کند و يكي ازکارکرد‌هاي ديگر بازدارنده‌ها، کاهش قابل ملاحظه جريان الکتريکی از طريق افزايش مقاومت اهمی است. در حال حاضر، شركت‌هاي بهره‌ برداري نفت و گاز براي كنترل خوردگي از بازدارنده‌هاي خوردگي خارجي استفاده مي‌كنند.

بر همین اساس و با هدف تلاش در جهت توليد داخلي بازدارنده‌هاي خوردگي مورد نياز شركت‌هاي بهره‌برداري نفت و گاز، از سال ۹۱ پروژه مشتركي بين پژوهشگاه صنعت نفت و شركت نفت مناطق مركزي (شركت بهره برداري نفت و گاز شرق) آغاز شده است و انجام موفقيت آميز اين پروژه، گامي موثر در جهت خودكفايي ميهن اسلامي و اجرايي نمودن اهداف اقتصاد مقاومتي است و در اين پروژه، تلاش بر اين بود كه علاوه بر بومي‌سازي توليد مواد افزودني بازدارنده خوردگي برای استفاده در شركت‌هاي بهره‌برداري نفت و گاز، بهينه سازي خواص آنها با استفاده از نانوفناوري انجام گيرد.

با انجام این پروژه، سه نوع بازدارنده­ خوردگی مخصوص سیستم سر چاهی (به مقدار ۵ بشكه)، مخصوص سيستم پیوسته محلول در آب (۴۹ بشكه) و مخصوص سيستم پیوسته محلول در روغن (۱۰ بشكه) توليد شد و خوشبختانه آزمون نيمه ميداني را با نتايج موفقيت آميز به ترتيب در چاه هاي ۲۹، ۳۶ و ۳۸ منطقه خانگيران گذراندند.

مرحله اول آزمون ميداني نمونه بازدارنده خوردگي مخصوص سيستم پيوسته محلول در آب، به صورت آزمون جمع‌آوري در ۹ چاه انجام شده است و اكنون پروژه در حال نهايي شدن آزمون ميداني نمونه مذكور تا پايان سال جاري است.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل