- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

پایان ساخت سکوهای «آزمایشگاه پیشرفته مهندسی زلزله» کشور

عملیات ساخت و بتن‌ریزی سکوهای آزمایشگاه‌ پیشرفته مهندسی زلزله «پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی» به پایان رسید و این عملیات مربوط به فاز اول این طرح است که تاکنون پیشرفت ۴۸ درصدی دارد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله اقدام به طراحی و ساخت آزمایشگاه جامع و وسیع در زمینه مسائل مهندسی زلزله، سازه، خاک و ارتعاشات در کشور کرده است. این آزمایشگاه امکان پاسخگویی به نیازهای کشور و منطقه را فراهم خواهد کرد.

امکانات پیش بینی شده در این آزمایشگاه به نحوی طراحی شده‌اند که به کارگیری آنها نه تنها در زمینه‌های مرتبط با مهندسی زلزله و صنعت ساخت و ساز کشور کاربرد دارد؛ بلکه امکان به کارگیری تجهیزات آن برای صنایع زیر بنایی کشور همانند صنایع دفاعی، نفت و پتروشیمی، آب و برق، صنعت هسته‌ای و همچنین صنایع متوسط و سبک فراهم خواهد شد.

طراحی آزمایشگاه جدید پژوهشگاه با هدف ایجاد آزمایشگاهی با تراز استانداردهای جهانی و با نگاهی به امکانات موجود داخلی (میزان سرمایه گذاری، روش ساخت سازه، امکانات و ابزار آلات لازم آزمایشگاهی و ساختار بهره برداری از آزمایشگاه) صورت پذیرفته است.

ساخت این آزمایشگاه از سال ۱۳۹۱ شروع شد و در سال جاری نیز عملیات ساخت و بتن‌ریزی سکوهای آزمایشگاه‌های پیشرفته مهندسی زلزله به اتمام رسید.

این سکوها دارای مساحت تقریبی ۷۰۰ متر مربع به صورت ترکیبی از بتن آرمه و انواع میلگرد و پروفیل‌های فولادی با مقاومت‌های مختلف ساخته شد.

برای ساخت این سکوها، ۱۶۰ متر مکعب بتن و ۱۳۵ تن حجم فولاد ، استفاده شد.

این آزمایشگاه در زمینی به وسعت ۷ هزار و ۶۰۰ متر مربع در شمال غربی تهران در منطقه سوهانک واقع شده است. زیربنای فاز اول این مجتمع آزمایشگاهی ۸ هزار متر مربع پیش بینی شده و تاکنون حدود ۴۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

فاز دوم این پروژه بالغ بر ۱۲ هزار مترمربع است که شامل بناهای اداری، پژوهشی و پشتیبانی خواهد بود.

انتهای پیام