- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

در اجلاس رؤسای دانشگاه‌های سطح یک کشور اعلام شد: توسعه ارتباطات با دانشگاه‌های دنیا به لطف «برجام»

چهاردهمین اجلاس روسای دانشگاه‌های سطح یک کشور به میزبانی دانشگاه علم و صنعت ایران، در شهر همدان برگزار شد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران در این نشست که با حضور روسای دانشگاه‌های علم و صنعت ایران، شهید بهشتی، صنعتی امیرکبیر، دانشگاه تبریز، تربیت مدرس، دانشگاه اصفهان، دانشگاه فردوسی مشهد، خواجه نصیرالدین طوسی، صنعتی اصفهان، صنعتی شریف، دانشگاه شیراز، دانشگاه تهران و علامه طباطبایی برگزار شد؛ موضوعاتی مانند انتظارات دانشگاه‌های سطح یک از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دوره جدید ریاست جمهوری؛ تحلیل مسائل و شرایط دانشگاه‌ها در دوره پیش رو؛ گزارش روند برگزاری اجلاس قبلی روسای دانشگاه‌های سطح یک و اتحادیه دانشگاه‌های روسیه، برگزاری نخستین اجلاس روسای دانشگاه‌های سطح یک با اتحادیه دانشگاه‌های فرانسه و… مورد بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این نشست، دکتر برخورداری ،‌رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران ، از دریافت مجوز وزارت علوم از دولتهای ایران و آلمان مبنی بر انتخاب یک رابط برای ایجاد ارتباط علمی بین‌المللی، میان ایران و دانشگاه‌های اروپا در سال‌جاری سخن گفت.

دکتر برخورداری، احداث و راه‌اندازی پردیس دانشگاه علم و صنعت ایران در چابهار و نیز یک دانشگاه با همکاری مشترک ایران و آلمان و کمک منطقه آزاد در کشور عراق و انجام توافق‌هایی بین ایران و عراق در این زمینه را مطرح کرد و گفت: کارهایی در ایران انجام شده و پیگیری‌های لازم در عراق صورت می‌گیرد تا شاهد راه‌اندازی شعبه کردستان عراق در سال‌تحصیلی آینده باشیم.

وی سرانه چاپ مقالات ISI در این دانشگاه را ۲٫۸۳ اعلام کرد و یادآور شد: ۵ شرکت دانش‌بنیان در مرکز رشد این دانشگاه حضور دارند و ۱۶ شرکت نیز در آستانه اخذ مجور هستند.

به گفته رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران چهاردهمین اجلاس روسای دانشگاه‌های سطح یک کشور، دستاوردها و نتایج بسیار خوبی داشته که نتایج و گزارش کامل این اجلاس و نشست‌های متعدد آن به زودی به صورت مدون ارائه می‌شود.

در ادامه این جلسه، دکتر محمود نیلی‌ احمدآبادی (رئیس دانشگاه تهران) اظهار کرد: این جلسات صرفا جنبه مشورتی دارد و به منظور هم‌اندیشی و انتقال تجربیات دانشگاه‌ها با یکدیگر تشکیل می‌شود. وی با اشاره به آغاز دور دوم ریاست جمهوری دکتر روحانی عنوان کرد: اگر لازم است تغییراتی حاصل شود یا روند کنونی مناسب بوده و ادامه داشته باشد، در این جلسه به آن پرداخته خواهد شد.

رئیس دانشگاه تهران ادامه داد: قرار است آمار و گزارشی از دستاوردهایی که تا کنون این اجلاس داشته، تهیه شود و در اختیار رؤسای دانشگاه‌های سطح یک کشور قرار گیرد.

وی انتظاری که از دانشگاه‌های سطح یک کشور می‌رود را مطرح کرد و گفت: انتظار می‌رود این دانشگاه‌ها برخی از چالش‌های داخلی و خارجی که کشورمان با آنها مواجه است را حل و فصل کنند.

وی دانشگاه‌های سطح یک کشور را به عنوان بزرگترین مراکز علمی که از حضور دانشمندان برخوردار است، توصیف کرد و گفت: دقیق‌ترین راهکارها و برنامه‌ها را این مراکز ارائه خواهند داد و این دانشگاهها با تربیت نیروهای متخصص در حوزه‌های گوناگون، از پرافتخارترین مراکز کشور بوده‌اند.

دکتر نیلی ‌احمدآبادی، حضور بیشترین دانشجویان ارشد و دکترا را در ۱۳ دانشگاه سطح یک کشور اعلام کرد و ادامه داد: به لطف برجام، ارتباطات با دانشگاه‌های دنیا در حال شکل‌گیری است و کشورهایی چون آلمان در جهت تعامل با دانشگاه‌های کشورمان آماده است.

انتهای پیام