- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

بزرگداشت روز جهانی بز در ایران

همایش بین‌المللی روز جهانی بز در ایران، ۲۷ و ۲۸  شهریورماه در موسسه تحقیقات علوم دامی کشور در کرج برگزار می‌شود.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، همایش بین‌المللی روز جهانی بز در ایران که با همکاری و همراهی سازمان‌ها و معاونت‌های وزارت جهاد کشاورزی، سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان‌های بین‌المللی نظیر انجمن بین‌‌المللی بز(IGA)، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد(FAO)، سازمان جهانی بهداشت دام(OIE)، صندوق بین‌المللی توسعه کشاورزی(IFAD)، بنگاه‌ها و اتحادیه ­های تولیدی و خدماتی در موسسه تحقیقات علوم دامی کشور برگزار خواهد شد، فرصتی است برای سیاست‌گذاران، محققان و سرمایه گذاران داخلی و خارجی که توانمندی­های بخش پرورش دهندگان دام سبک در ایران را مورد توجه دقیق­تری قرار دهند.

به گفته دکتر مرتضی رضایی، رییس همایش، ایران دارای تاریخی کهن در زمینه اهلی کردن و پرورش گونه‌های مختلف دامی است و قدیمیترین مدارک اهلی شدن بز در مکان گنج‌دره در نزدیکی کرمانشاه کشف شده که حدود ۱۰ هزار سال قدمت دارد. کشاورزی و پرورش دام جز لاینفک فرهنگ و اقتصاد روستایی و عشایری بوده و نقش حیاتی و محوری در پایداری سامانه­ های اقتصادی- اجتماعی در ایران دارند. بخش قابل توجهی از تولیدات دامی به خصوص گوشت، فرآورده­ های لبنی و الیاف توسط روستائیان و عشایر تأمین می­‌شود.

در دهه‌های گذشته، پرورش گوسفند و بز در ایران مانند بسیاری از کشورهای دیگر به دلایل مختلفی از جمله نوسانات اقتصادی، کاهش جمعیت روستا نشین و عشایری، تغییرات فرهنگی و اجتماعی گسترده و سریع در سطح جوامع شهری، روستایی و عشایری، با مشکلات فراوانی همراه بوده است و بسیاری از مردم، این مشاغل را یک کار بدون آینده، دشوار و نوعی برگشت به عقب می دانستند.

در کنار سخنرانی ها و کارگاه های علمی، مجموعه کم نظیری از برنامه ­ها­ شامل نمایشگاه تجاری، جشنواره نمایش بزهای ایران و فرآورده‌های لبنی حاصل از شیر بز همراه با بازارچه­ های صنایع دستی و هنری روستایی و عشایری برای بازدیدکنندگان تدارک دیده شده و در همین راستا، در جنب همایش، تورهای علمی- تفریحی تدارک دیده شده ­اند تا علاق­مندان بتوانند گوشه ­ای از مناطق زندگی عشایرکوچ­ نشین و کوچ با عشایر ایرانی را از نزدیک مشاهده کنند.

علاقمندان شرکت در همایش می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به تارنمای http://wdg2017.areeo.ac.ir/ مراجعه کنند.

انتهای پیام