دیده بان علم ایران – Iran Science Watch

تولید حدود ۱٫۵ درصد مقالات علمی دنیا توسط دانشمندان ایرانی

Hanie Hoseinpoorوزیر علوم با بیان این‌که رشد رتبه نوآوری ایران در دولت یازدهم رشد قابل قبولی است، اظهار کرد: با تمهیدات اتخاذ شده در این زمینه ۱۴ رتبه صعود داشته‌ایم.

دکتر فرهادی امروز در بیستمین سالگرد تاسیس شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان و جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی افزود: همچنین اقتصاد‌هایی که برپایه دانش و فناوری استوار شده‌اند قطعا اقتصادی پویا و پایدار هستند و کمتر تحت تاثیر عوامل و تغییرات سیاسی و اجتماعی قرار می‌گیرند. در این راستا در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل یکی از مهم‌ترین مولفه‌های اقدام و عمل پی‌ریزی اقتصاد کشور بر پایه دانش، علم و فناوری‌ است و مقاوم‌سازی اقتصاد همان اقتصاد دانش‌بنیان است.

وی ادامه داد: بدون تردید سه رکن اصلی اقتصاد دانش‌بنیان نیرو ، سرمایه انسانی، فکری و دانش محور، زیرساخت‌ها و فضای تولید دانش و فناوری و قوانین لازم برای انجام فعالیت‌های علمی و فناوری برای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان هستند.

وزیر علوم در خصوص سرمایه انسانی، فکری و دانش‌محور کشور گفت: وجود حدود پنج میلیون دانشجو و عضو هیات علمی ظرفیت زیادی در کشور ایجاد کرده که می‌توان این ظرفیت را به سمت دانش‌بنیان کردن اقتصاد سوق داد. همچنین ایران به لحاظ تولید مقالات جایگاه شانزدهم دنیا و رتبه اول منطقه را کسب کرده است.

فرهادی با بیان این‌که ایران توانسته حدود ۲۰۰ دانشمند در بین دانشمندان برتر دنیا داشته باشد، خاطر نشان کرد: حدود ۱٫۵ درصد مقالات علمی دنیا توسط دانشمندان ایرانی تولید می‌شود. همچنین از نظر زیرساخت‌ها حدود بیش از ۱۰۰۰ دانشگاه و موسسه آموزش عالی، بیش از ۷۰۰ پژوهشگاه، ۳۸ پارک علم و فناوری، ۱۶۷ مرکز رشد، ۳۵۰ انجمن علمی و ۶۰۰ شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک‌ها، ۴۴۰۰ واحد فناور و ۱۵۰۰ نشریه علمی – پژوهشی پتانسیل خوبی در کشور برای تبدیل علم و دانش به ثروت فراهم کرده است.

وی با بیان این‌که بیش از ۱۳ دانشگاه ایران در زمره یک درصد برتر دانشگاه‌های دنیا قرار گرفته‌اند، تصریح کرد: اما در کنار این توانمندی‌ها متاسفانه رتبه ایران از نظر فناوری و تبدیل ایده به محصول جایگاه مناسبی ندارد و ضروری است با برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری جهش قابل قبولی را در عرصه فناوری و نوآوری ایجاد کرد.

فرهادی ادامه داد: ۸۰۰ محصول فناورانه در پارک‌ها و مراکز رشد تولید شده و از میان حدود ۷۵۰ ایده دانشگاهی ۶۰۰ محصول تجاری سازی شده و روانه بازار شده است.

وی با بیان این‌که ۳۷۰۰ هسته علم و فناوری در دانشگاه‌ها و مراکز علمی متقاضی ورود به پارک‌ها بودند، بیان کرد: این اتفاق حاصل تعامل سازنده و مثبت دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری بوده است. همچنین در سال گذشته حدود ۳۰ هزار شغل پایدار و زایشی در پارک‌های فناوری ایجاد شده است.

وزیر علوم با اشاره به اعتبار پارک‌های علم و فناوری که حدود ۱۲۰ میلیارد تومان بوده است، اظهار کرد: در سال گذشته گردش مالی شرکت‌های مستقر در پارک‌های علم و فناوری ۱۸۰۰ میلیارد تومان بوده است. همچنین در سال گذشته بیش از ۸۵ میلیون دلار صادرات محصولات دانش‌بنیان گزارش شده است که توانمندی پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد برای تولید محصولات فناورانه و تبدیل دانش به ثروت نشان می‌دهد.

وی با اشاره به قوانین موجود برای حمایت در عرصه فناوری و تبدیل دانش به ثروت در کشور افزود: قوانینی همچون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، قانون جامع وزارت علوم تحقیقات و فناوری، نقشه جامع علمی کشور پشتیبان بسیار خوبی در راستای حمایت از عرصه فناوری است. قانونی شدن هزینه‌کرد یک درصد اعتبارات هزینه دستگاه‌ها در حوزه پژوهش و فناوری نیز چشم‌انداز خوبی را برای پیشبرد علم و فناوری نشان می‌دهد.

فرهادی ادامه داد: دولت تدبیر و امید حکم قانونی دائمی کردن قانون هیات امنا دانشگاه‌ها و استقلال دانشگاه‌ها و مراکز پژوهش و فناوری به مجلس داد و تصویب شد. ان‌شا‌ءالله بعد از مراحل تایید شورای نگهبان فعالیت دانشگاه‌ها در قالب هیات امنایی خواهد بود. یکی‌دیگر از برنامه‌های اصلی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در راستای اقتصاد مقاومتی تبدیل دانشگاه‌ها به دانشگاه‌های کارآفرین و نسل سوم است. ایجاد ساختارهای لازم از جمله راه‌اندازی دفاتر انتقال فناوری، مراکز کارآفرینی، مراکز مالکیت فکری و تقویت ایجاد تعامل سازنده با پارک‌ها و مراکز رشد علم و فناوری از جمله اقدامات وزارت علوم برای تحقق دانشگاه‌های کارآفرین است و هم‌اکنون در چند دانشگاه بزرگ دفاتر علم و فناوری ایجاد شده است.

وزیر علوم اضافه کرد: در دوسال اخیر تعداد مراکز کارآفرینی از ۵۸ مرکز به ۱۱۲ مرکز ارتقاء یافته است.

وی گفت: بین پارک‌ها و دانشگاه‌ها باید حلقه ارتباط منظمی وجود داشته باشد تا دانش تبدیل به ثروت شود. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری همسو با سیاست خارجی دولت تدبیر و امید با استفاده از فرصت‌های دوره پسابرجام و تعامل فعال با محیط منطقه‌ای و بین‌المللی در حوزه فناوری گام برداشته، استفاده از ظرفیت تخصصی ایرانیان مقیم خارج، تعامل با دانشمندان در سطح بین‌الملل، عرضه محصولات و خدمات دانش‌بنیان به بازارهای بین‌المللی و همچنین حمایت از صادرات آنها بخشی از فعالیت‌هایی است که امیدواریم پارک‌های علم و فناوری در اجرایی شدن این برنامه گام بردارند.

لاروش نماینده دفتر منطقه یونسکو در ایران با بیان این‌که دوازدهمین جشنواره فناوری شیخ بهایی و دوازدهمین سالگرد شهرک علمی تحقیقات اصفهان با تمدید قرار‌داد آیریس و یونسکو همزمان شده است، گفت: شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان ۲۰ سال پیش به عنوان اولین پارک علمی فناوری ایران تاسیس شد و سال گذشته کانونی برای مبادلات علمی بود. جشنواره شیخ بهایی که از سال ۲۰۰۵ سالانه برگزار می‌شود نمونه‌ای از فعالیت‌ در راستای ارتقاء فرهنگ کارآفرینی در ایران است.

وی افزود: در برنامه توسعه پایدار که توسط ۱۹۳ عضو سازمان ملل تدوین شد این برنامه وعده آینده‌ای بهتر را به جهانیان می‌دهد و کشورها با اولویت‌ قرار دادن علم و فناوری در برنامه‌های خود می‌توانند در جهت اصول توسعه پایدار گام بردارند. برآورده کردن نیاز نیازمندان و ارتقاء سطح زندگی آنها حمایت از ایجاد و توسعه مراکز رشد و فناوری از برنامه‌های یونسکو است. دیدگاه و هدف ما نوآوری برای توسعه پایدار در میان توده مردم است و از طریق شبکه فعالان و سازمان‌هایی سعی در ارائه‌ راه‌حل برای نیاز جوامع محلی دارد. از این‌رو سازمان یونسکو حمایت خود را از شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان تاکید می‌کند.

ایسنا

خروج از نسخه موبایل