دیده بان علم ایران – Iran Science Watch

محققان موتور خودرو را به جای شمع با لیزر روشن کردند

محققان موفق شدند از لیزر به جای شمع برای روشن کردن موتور خودروها استفاده کنند که در این روش از پودر سرامیک فشرده، لیزری کوچک و پرقدرت به اندازه شمع خودرو ساخته می‌شود و احتراق درون سیلندر را آغاز می کند .

به گزارش دیده‌بان علم ایران در این اقدام از لیزر پالسی (Diode pumped Yb:YAG ) که نوع ماده فعال آن به صورت سرامیک پلی کریستال است استفاده شده است.این روش با اشتعال مقدار بیشتری از سوخت باعث افزایش بازدهی احتراق موتور می‏شود. با کمک این روش بازده‌ی موتور افزایش و هم‌چنین میزان تولید آلودگی را کاهش خواهد یافت.

البته ایده جایگزینی شمع خودرو (كه از زمان اختراعش در ۱۵۰ سال پیش تا امروز، تغییر بسیار جزئی داشته) با لیزر، ایده تازه‌ای نیست. شمع‌ها تنها باعث اشتعال مخلوط سوخت و هوایی می‌شوند كه نزدیك دهانه جرقه جمع شده و بازدهی احتراق را كاهش می‌دهند.

همچنین با توجه به اینكه فلزی كه شمع از آن ساخته شده، به مرور زمان فرسوده و خورده می‌شود . اما ایده استفاده از اشعه‌های كوتاه لیزری در طرح احتراق لیزری، باعث شد این ایده منحصر به فرد باشد.

در شمع های معمولی احتراق در اثر ترکیب هوا و سوخت، تنها در محدوده نزدیک دهانه‏ی جرقه شمع اتفاق می‏‌افتد و بازدهی موتور کمتر شده و آلودگی بیشتری تولید می‏شود. روش لیزری از دو یا سه لیزر پرتوان استفاده می‏شود که اشعه را در عمق‏های مختلف درون سیلندر متمرکز می‏کنند. لیزرهایی که در این روش استفاده می‎شوند از پودر سرامیک تهیه و فشرده شده‌اند تا به اندازه استوانه‌های شمع خودرو درآیند.

این ابزارهای سرامیکی، لیزرهای اصلاح شده‌ای هستند که انرژی را از لیزرهای کم‌قدرت‌تر و متراکم گرفته، آن را از طریق فیبر نوری عبور داده و در بازه‌های زمانی بسیار کوتاه (۸۰۰ هزارمیلیاردیم ثانیه یا ۱۰-۱۰ ۸x ثانیه) آزاد می‌کند.

بر خلاف کریستال‌های شکننده و حساسی که در لیزرهای پر‌قدرت استفاده می‌شوند، ابزارهای سرامیکی قوی‌تر بوده و بهتر می‌توانند گرما را به موتورهای احتراقی برسانند.

 

انتهای پیام                                                                                                                                                                                    

خروج از نسخه موبایل