- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

دانشمند برجسته نیوزیلندی از «پژوهش در جنوبگان» گفت

کارگاه آموزشی ‹‹ پژوهش در جنوبگان›› با سخنرانی پروفسور برایان استوری، استاد دانشگاه کانتربری از کشور نیوزلند و رییس بخش تحقیقات جنوبگان در این دانشگاه در پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی برگزار شد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، پروفسور استوری به دعوت پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی و با حمایت و همکاری کمیته علمی تحقیقات جنوبگان (SCAR) در قالب برنامه بازدید استاد خارجی این کمیته به ایران سفر کرده است.

وی در این کارگاه یکروزه به بررسی وضعیت آینده علوم و پژوهش در قاره قطب جنوب و اقیانوس جنوبی پرداخت و به مباحث حاکمیتی و قوانین محیط زیستی حاکم بر این منطقه پراهمیت اشاره کرد.

دانشمند نیوزلندی تحقیقات جنوبگان، ساختار و نحوه کارکرد برنامه ملی جنوبگان نیوزلند را به عنوان یک نمونه موفق مورد بررسی قرار داد.

این سخنرانی با ارائه مطالبی در مورد لجستیک و عملیات میدانی مورد نیاز برای انجام تحقیقات علمی در قاره قطب جنوب و آب‌های اطراف آن به پایان رسید.

پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی با تاکید بر اهمیت راهبردی حضور جمهوری اسلامی ایران در جنوبگان و بهره مندی کشور از منافع علمی، اقتصادی و سیاسی ‏مورد انتظار در این منطقه، ابراز امیدواری کرده که حضور پروفسور استوری در ایران و برگزاری برنامه هاي علمي مذکور موجب ‏جلب بيشتر نظر محققان و مدیران دانشگاهی و پژوهشی و تصمیم گیران کشور به مقوله جنوبگان شده و تحقق برنامه ملی ‏تحقیقات جنوبگان کشور را تسريع و تسهیل کند.

انتهای پیام