دیده بان علم ایران – Iran Science Watch

ساخت حسگر جدید گاز هیدروژن سولفید توسط پژوهشگران کشور

حسگر ریزترازوی کریستال کوارتز  (QCM) با حساسیت، گزینش‌پذیری و کارایی قابل قبول برای اندازه‌گیری هیدروژن سولفید (H2S)، با هزینه کم ساخته شد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران گاز سولفید هیدروژن، گازی سمی، خورنده، قابل اشتعال و با بوی بد است که در فاضلاب، معادن زغال سنگ، صنایع پتروشیمی، گاز طبیعی، بیوگاز، کارخانه کاغذسازی، صنایع فراوری مواد غذایی و تصفیه­‌خانه‌های فاضلاب تولید می‌شود و در بسیاری از صنایع شیمیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 این پژوهش با راهنمایی دکتر علی آقاخانی و دکتر علی طیبی فرد در پژوهشکده نیمه هادی ها و با مشاوره دکتر محمد پازوکی انجام شده است.

 حجت اصلی تیتکانلو فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته فیزیک لایه های نازک به عنوان مجری طرح، در این خصوص توضیح داد:” هیدروژن  سولفید می‌­تواند سبب مسمومیت خونی و در سطوح غلظت بالا منجر به مرگ شود. آستانه تشخیص بوی سولفید هیدروژن ppb 3 است که بسیار کمتر از حد سمی آن است.  مقدار حد آستانه۱ برای سولفید هیدرژون برابر با ppm 10 برای ده دقیقه در معرض قرار گرفتن،است در حالی که غلظت­ های بالای ppm 150 بسیار سمی و خطرناک است و بالاتر از ppm 250 سبب مرگ می ­شود. بنابراین به حسگرهای حساس و سریع برای آشکارسازی آنلاین و در گستره چند ppb تا چند صد ppm در نمونه ­های هوا، مورد نیاز می ­باشد. از آنجا که این گاز اثرات بسیار خطرناکی بر سیستم عصبی انسان دارد،  آشکارسازی و تعیین غلظت آن امری ضروری می­ باشد. یکی از روش­ های اندازه­ گیری و پایش مداوم H2S توسط  حسگرهای گازی می ­باشد. اغلب حسگرهایی که برای هیدروژن سولفید استفاده می ­شود در دماهای بالا کار می ­کنند که سبب مصرف بالای انرژی توسط آنها می ­شود و پایداری طولانی مدت آنها را پایین می ­آورد. مشکلات عمده دیگر این ابزارها شامل حساسیت کم، گستره خطی کوتاه و تداخل با سایر گازها و هزینه زیاد است که کاربردهای زیست محیطی آنها  را محدود می­ کند.

وی گفت: در این پژوهش از حسگرهای جرمی بر پایه ریز ترازوی کریستال کوارتز برای اندازه­ گیری H2S استفاده شد.  این نوع حسگرها دسته جدیدی از حسگرهای جرمی هستند که به تغییرات کوچک جرمی بر روی لایه حس­ کننده آن حساس هستند. در حسگرهای جرمی، تغییرات جرم آنالیت ­های جذب شده بر روی لایه حس­ کننده، اندازه ­گیری می ­شود که برای هر دو فاز مایع و گاز قابل استفاده‌اند.

این محقق افزود: لایه­ های حساس به H2S بر پایه نانوکامپوزیت ­های پلیمری پلی ­ونیل­ پیرولیدون (PVP) تهیه شدند. از دو روش لایه ­نشانی ­قطره ­ای و الکتروریسی برای پوشش ­دهی کریستال کوارتز استفاده شد. به منظور افزایش حساسیت و گزینش ­پذیری حسگر نسبت به H2S کامپوزیت پلیمر با نانوذرات طلا تهیه شد. پارامترهای موثر در لایه ­نشانی کامپوزیت ­ها مورد بررسی و بهینه سازی قرار گرفتند. نانوالیاف سنتزی دارای قطر متوسط ۷۰ تا ۱۰۰ نانومتر هستند. همچنین نانوذرات طلا دارای قطر متوسط ۱۵ تا ۲۰ نانومتر می ­باشند. حسگر ساخته شده از کامپوزیت نانوالیاف PVP/نانوذرات طلا در گستره ۰/۳ تا ppm 100 پاسخ خطی دارد. حسگر ساخته شده از کامپوزیت پلیمری pvp/ نانوذرات طلا دارای زمان پاسخ کمتر از ۳۰ ثانیه است که به راحتی بازیابی می ­شود. همچنین این حسگر گزینش پذیری بالایی را از خود نشان داد.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل