- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

بومی‌سازی سامانه اندازه‌گیری تشعشعات رادیویی برای نخستین بار در کشور

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات از ساخت تجهیزات اندازه گیری امواج و تشعشعات بومی برای نخستین بار در کشور خبر داد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر خوانساری گفت: طراحی و ساخت دستگاه سنجش امواج و تشعشعات از برنامه‌های پژوهشگاه است و این پروژه با همکاری بخش خصوصی از یک سال و نیم گذشته آغاز شده و این تجهیزات تست‌های مربوط به سازمان انرژی اتمی و سازمان تنظیم مقررات را نیز با موفقیت گذرانده است و با طراحی و ساخت این دستگاه، در داخل کشور هر کجا که مردم احساس نگرانی در حوزه امواج و تشعشعات داشته باشند؛ امکان اندازه گیری و بررسی این موضوع وجود دارد و از سال آینده،این تجهیزات به صورت انبوه،تولید می‌شود.

وی همچنین با اشاره به ساخت تجهیزات مورد نیاز فناوری‌های اطلاعاتی در کشور خاطرنشان کرد: در سه سال گذشته بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان در حوزه تجهیز آزمایشگاه‌های تایید نمونه و ارتقاء فناوری‌های مورد نیاز هزینه شده است، به طوری که سه آزمایشگاه تکمیل شده و فناوری آن ارتقاء یافته، پنج آزمایشگاه ایجاد شده است و همچنین دو آزمایشگاه برای تایید تجهیزات امنیتی داریم و شش آزمایشگاه در دانشگاه‌ها با قابلیت تجهیزات امنیتی وجود دارد.

دکتر خوانساری با بیان این‌که یکی از موضوعات مطرح شده در پژوهشگاه توسعه فعالیت‌ها برای اتصال نزدیک به صنعت و بهره‌برداری تجاری در کشور است، گفت: زمینه لازم برای پارک تخصصی فاوا را ایجاد کرده و زیرساخت‌های آن در حال انجام است، به همین منظور در کیلومتر ۱۶ جاده کرج، ۲۳ هکتار فضا و حدود ۲۰ هزار مترمربع ابنیه ساختمان وجود دارد و همچنین بحث‌های حقوقی و مجوزهای آن در حال انجام است.

وی با اشاره به تعاملات پسابرجام در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: طی سال گذشته تعاملات بسیاری با ایرانیان خارج از کشور و موسسات پژوهشی اروپایی و آسیایی داشتیم به نحوی که طی یکسال ۵۰ کارگاه آموزشی و سمینار تخصصی برگزار کردیم که در ۱۴ مورد آن ایرانیان خارج از کشور حضور فعال داشتند. همچنین هم اکنون ۶ دانشجوی پسادکترا با کمک معاونت علمی، در پژوهشگاه ICT در حال گذراندن پژوهش هستند.

رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به سند راهبردی ICT بیان کرد: فناوری ابری، رادیویی، اینترنت اشیاء، نسل پنجم، بیگدیت‌ها و جویشگر بومی از فعالیت‌هایی هستند که منجر به رشد اقتصادی می‌شوند و برای آنها نقشه راه تعیین شده است.

خوانساری با بیان این‌که زیرساخت‌های فنی جویشگر بومی به عنوان پایلوت عملیاتی شکل گرفته، اظهار کرد: دیتاسنتر، پهنای باند و دقت زبان فارسی از مولفه‌های جویشگر بومی است و با ظرفیت‌هایی که انجام شده جویشگرهای بومی قابلیت رقابت با جویشگرهای بین‌المللی را دارند و و حتی از جویشگرهایی مثل بینگ جلوتر هستیم. البته جویشگرهای بومی به عنوان یکی از اجزای زیرساختی ملی اطلاعات و نه برای رقابت با شبکه‌های بین‌المللی ایجاد می‌شوند و ما به دنبال تکمیل سرویس‌های ارزش افزوده نیز هستیم.

انتهای پیام