- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

آیا سلول‌های بنیادی برداشت شده از نواحی مختلف دندان متفاوتند؟

یافته های محققان پژوهشگاه رویان و دانشگاه تهران نشان می‌دهد عوامل پرتوانی و ایمونولوژیک در سلول‌های برداشت شده از فولیکول دندان انسان بیان بیشتری دارند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، پالپ دندان و بافت‌های پیرامون آن یکی از منابع مورد توجه برای سلول‌های بنیادی مزانشیمی هستند. با توجه به نقش مهم سلول‌های بنیادی مزانشیمی در پزشکی بازساختی و مهندسی بافت، شناخت و ارزیابی درست منابع این سلول‌ها اهمیت فراوانی دارد.

مسیرهای مولکولی که در تکوین و تمایز بافت‌های مختلف دندانی دخیل هستند به درستی شناخته نشده‌ و کیفیت مزانشیم به‌دست آمده از بافت‌های مختلف دندان ارزیابی نشده است.

به منظور بهبود میزان آگاهی از کیفیت این سلول‌ها دکتر باغبان اسلامی‌نژاد، دکتر شریفی زارچی و دکتر راضیه کرم‌زاده در پژوهشگاه رویان و دانشگاه تهران، پژوهشی را طراحی کردند که طی آن میزان بیان عوامل پرتوانی و عوامل ایمونولوژیک در سلول‌های بنیادی برداشت شده از پالپ دندان انسان و سلول‌های بنیادی برداشت شده از فولیکول دندان انسان ارزیابی و با میزان بیان این عوامل در سلول‌های بنیادی جنینی انسان مقایسه شد. بدین منظور میزان بیان ژن‌های پرتوانی و ایمونولوژیک و حضور پروتئین‌های مربوط به این عوامل در سلول‌های مورد آزمایش ارزیابی و بررسی شد.

نتایج این پژوهش که در نشریه بین‌المللی یاخته (Cell Journal) به چاپ رسیده است نشان داد، عوامل پرتوانی (OCT4, SOX2) و عوامل ایمونولوژیک (IL-6, TLR4) در سلول‌های برداشت شده از فولیکول دندان انسان بیان بیشتری دارند اما عواملی مانند JAGGED-1, C-MYC, NESTIN در سلول‌های برداشت شده از پالپ بیان بیشتری داشتند. این در حالی بود که محل قرار گیری پروتئین‌ها در سلول‌های مورد آزمایش توزیع یکسانی داشت و مراحل چرخه سلولی در سلول‌ها به شکل یکسانی طی می‌شد.
نتایج این پژوهش نشان می‌دهد، سلول‌های بنیادی برداشت شده از نواحی مختلف دندان ویژگی‌ها و رفتارهای متفاوتی دارند و برای کاربرد‌های بالینی لازم است پاسخ درمانی این سلول‌ها در شرایط بالینی مختلف ارزیابی و بهترین سلول انتخاب شود.

انتهای پیام