- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

جلوگیری از بازگشت محقق ایرانی به آمریکا در پی فرمان اجرایی ترامپ

محقق ایرانی مقیم بوستون که برای سفری علمی به سوئیس و آلمان رفته بود براساس فرمان رئیس جمهور جدید آمریکا مبنی بر منع ورود اتباع هفت کشور مسلمان به خاک این کشور از سوار شدن به هواپیما منع شد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، جلوگیری از بازگشت سمیرا عسگری، محقق ایرانی دانشکده پزشکی هاروارد بازتاب زیادی در رسانه های محلی بوستون و سوئیس داشته است.

اگر قانون ترامپ نبود، عسگری، شامگاه شنبه را در خانه جدید خود در بوستون به صبح می رساند، اما ماموران در گیت فرودگاه فرانکفورت از سوار شدن او به پرواز بوستون جلوگیری کردند.

به گفته وی یکی از ماموران فرودگاه از سوار شدن وی به هواپیما جلوگیری و اعلام کرده کنسولگری آمریکا در فرانکفورت اجازه ورود افرادی با این ملیت را به هواپیمای آمریکا نمی‌دهد.

وی گفت: من بسیار شگفت زده شده بودم و به ماموران توضیح دادم که دارای ویزای معتبر هستم اما آنها گفتند که پیرو دستور جدید صادر شده توسط ترامپ اجازه ورود به خاک آمریکا را ندارم.

دکتر عسگری که برنده بورس تحقیقاتی دوساله بنیاد ملی علوم سوئیس و دانش آموخته پلی تکنیک فدرال لوزان است تصمیم داشت پس از بازگشت در آزمایشگاه مدرسه پزشکی هاروارد در زمینه درمان سل تحقیق کند. در این آزمایشگاه همچنین تحقیقاتی در زمینه دیابت نوع ۱ و آرتریت روماتوئید انجام می‌شود.

دکتر سومیا ریچادهوری، روماتولوژیست بیمارستان زنان که قرار است هدایت تحقیقات این محقق ایرانی را بر عهده داشته باشد با اشاره به ویزای کاری اعطا شده به عسگری به روزنامه محلی گفت: نمی تواند باور کند که فردی با داشتن ویزا و در چنین جایگاهی از ورود به آمریکا منع شود.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری جدید آمریکا، عصر جمعه گذشته با امضای فرمانی ضمن تعلیق ۱۲۰ روزه اجازه ورود پناهجویان به آمریکا، صدور ویزا و ورود اتباع هفت کشور عمدتا مسلمان ایران، عراق، سوریه، لیبی، سومالی، سودان و یمن به آمریکا را به مدت ۹۰ روز تعلیق کرد.

طرح‌ اجرایی ترامپ با انتقادات و واکنش‌های فراوان فعالان اجتماعی، جامعه علمی و سیاسیون در جهان مواجه شده است.

انتهای پیام