دیده بان علم ایران – Iran Science Watch

برنامه آموزش ۲۰۳۰ ایران برای رسیدن به اهداف هفده گانه توسعه پایدار

Global Team Concept 1

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو گفت: برنامۀ آموزش ۲۰۳۰ ایران، نقشه راه پانزده سال آینده در حوزۀ آموزش است.
به گزارش دیده‌بان علم ایران، دكتر سعدالله نصيري قيداري افزود: چارچوب عمل جهانی آموزش ۲۰۳۰ با عنوان “به‌سوی آموزش و یادگیری مادام‌العمر با کیفیت، برابر و فراگیر”، که هدف چهارم دستور کار توسعۀ پایدار ۲۰۳۰ سازمان ملل متحد را تشکیل می‌دهد، در سی و هشتمین کنفرانس عمومی یونسکو در نوامبر ­۲۰۱۵ به تصویب صد و هشتاد و چهار کشور عضو یونسکو رسید و کشورهای عضو یونسکو متعهد به اجرای آن در سطح ملّی شده‌اند.
نصيري قيداري گفت: کمیسیون ملّی یونسکو در ایران با همکاری و مشارکت وزراتخانه‌ها و نهادهای ملّی برای عملیاتی کردن چارچوب عمل آموزش ۲۰۳۰، طی مکاتبات و هماهنگی با وزارتخانه­‌های علوم، تحقیقات و فناوری، آموزش و پرورش، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان برنامه و بودجه کشور و تشکیل ۳۰ کارگروه تخصّصی سندملّی آموزش ۲۰۳۰ را تهیه كرد.
وی افزود: در هیئت دولت کارگروه ملّی اجرای آموزش ۲۰۳۰ با ریاست وزارت آموزش و پرورش و مشارکت هجده نهاد و وزارتخانۀ دیگر تشکیل شده است که برنامة اجرائی و نظارتی تحقّق کامل آموزش ۲۰۳۰ را در سطوح ملّی و استانی با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های موجود در دستگاه‌های اجرائی مرتبط و همسو با اهداف و برنامه‌های توسعه کشور، اسناد راهبردی توسعه، نقشة جامع علمی کشور، سند تحوّل بنیادین آموزش و پرورش و برنامة اهداف توسعۀ پایدار تهیه کند.
دبير كل كميسيون ملي در خصوص  اقدامات ایران و یونسکو در زمینۀ ارتقای آموزش عالی در سطح جهان اظهار داشت: برای ارتقای آموزش عالی در سطح جهانی، یونسکو، کنوانسیون جهانی تأئید و به رسمیت شناختن مدارک تحصیلی آموزش عالی را تدوین و بر این اساس، کمیتۀ تدوین این کنوانسیون را تشکیل داده است كه ایران به عنوان یکی از اعضای “کمیتۀ تهیۀ پیش‌نویس متن کنوانسیون جهانی تأئید و به رسمیت شناختن مدارک تحصیلی آموزش عالی” از میان ۹ کشور متقاضی گروه جغرافیایی آسیا و اقیانوسیه به همراه کشورهای هند و مالزی موفق شد در این کمیتۀ حضور یابد.
نصيري قیداری گفت: یونسکو برای دست پیدا کردن به اهداف هفده‌گانه توسعه پایدار ، سند ۲۰۳۰ را در دستور کار خود قرار داده است و بر آموزش و مسئولیت‌های اجتماعی، به عنوان زیرساخت‌های توسعه پایدار تأکید دارد، که نقش کمیسیون در ایجاد هماهنگی میان نهادهای ملّی از اهمیت خاصی برخوردار است.
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو اظهار داشت: از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵ در سازمان یونسکو، برنامه‌­ای با عنوان “آموزش برای همه” تصویب شد و از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۳۰ نیز این برنامه کامل­‌تر و جامع­‌تر به عنوان آموزش ۲۰۳۰ ادامه خواهد داشت.
وی افزود: برنامه ۲۰۳۰ علاوه بر آسیب‌شناسی های دانشگاهی، پیشنهادات اجرایی ویژه‌ای نیز دارد و هدف از اجرای این برنامه تنها برای آموزش و پرورش نیست، بلکه آموزش در این برنامه تکالیف گسترده‌تری مثل آموزش در حوزه های سلامت، اجتماع، آموزش عالی و غیره را شامل می‌شود و این مسئله باید فراتر از وزارت آموزش و پرورش دیده شود.
نصيري قيداري افزود: این کمیسیون در حوزه‌های آموزش، علوم اجتماعی، علوم طبیعی، فرهنگ و ارتباطات فعالیت دارد. البته هدف اصلی یونسکو، کمک به گسترش صلح و دستیابی به توسعۀ پایدار است.
انتهای پیام
خروج از نسخه موبایل