- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

ملک‌زاده: ایرانی‌ها از کم‌تحرک‌ترین‌ مردم جهان هستند

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ایرانی‌ها جزو کم‌تحرک‌ترین مردم جهان هستند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر رضا ملک‌زاده روز چهارشنبه در یازدهمین کنگره بین‌المللی بیماری های غدد درون‌ریز و متابولیسم افزود: ۵۰ درصد علل مرگ و میر مردم ایران ناشی ازسکته مغزی و قلبی است که علت اصلی آن عمدتا دیابت ، فشار خون و چاقی است.

وی با تاکید بر لزوم تعادل در  مصرف مواد غذایی همچنین افزود: کم تحرکی و ورزش نکردن علاوه بر ابتلای افراد به بیماری های مختلف در میان سالی، سبب کاهش توانایی ها در انجام امور زندگی و تحمیل هزینه های گزاف درمان می شود.
دکتر ملک زاده به نتایج تحقیقات محققان علوم پزشکی ایران درباره سرطانزایی تریاک اشاره کرد و افزود: نتایج مطالعه کوهورت گلستان ثابت کرد که تریاک سرطان زاست و مصرف تریاک شانس ابتلا به سرطان مری و ریه را ۲ برابر، سرطان معده و لوزالمعده را ۳ برابر و سرطان مثانه را تا ۴ برابر افزایش می‌دهد.

وی اظهار کرد: ۱۴ درصد ایرانی ها سیگار می کشند و ۱۲ درصد ایرانی ها و عمدتا در سنین بالای ۴۰ سال تریاک مصرف می‌کنند.
رییس پژوهشکده بیماری‌های گوارش و کبد افزود: تحقیقات ثابت کرده اند که مصرف سیگار علاوه بر سرطان زا بودن عامل بروز سکته های قلبی و مغزی است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: در کشور ما مالیات بر سیگار از زمان های گذشته اعمال می شد و اخیرا نیز وزارت بهداشت برنامه ای را به مجلس برای افزایش مالیات سیگار ارائه کرده که به تصویب رسیده است.

انتهای پیام